Ticker

6/recent/ticker-posts

Pernah Jumpa Angka 786 Di Kedai Mamak? Ini Maksud Sebenar Angka Itu.

Dalam saya melayari forum di internet baru-baru ini, saya dapati sehingga hari ini masih ada yang terkeliru mengenai angka 786 yang dikatakan membawa maksud Basmalah (Bismillahi-Rahmani-Rahim).

Pernah Jumpa Angka 786 Di Kedai Mamak? Ini Maksud Sebenar Angka Itu.

ASAL USUL ANGKA 786

Perlu untuk kita lihat dari mana asal-usul angka 786 ini. Nombor 786 ialah jumlah beberapa nilai dari huruf-huruf basmalah. Cara pengiraan ini dikenal dengan kaedah Abjad, iaitu memberi nilai-nilai arithmetik kepada huruf-huruf tersebut.

Menurut Dr. Muzammil H. Siddiqi, bekas Presiden ISNA, ia dicipta pada Abad ke 3 Hijrah semasa zaman Abbasiyyah, dan banyak digunakan di negara-negara Pakistan dan India.

Maksud Sebenar Nombor 786 Yang Sering Kita Temui Di Kedai Mamak

Perkara yang sama juga turut dinyatakan dalam sebuah laman web anti-hadis, di mana menurut mereka, menggantikan Basmalah dengan angka 786 adalah bertujuan mengelakkan menulis Basmalah dan ayat Quran lain di atas kertas biasa. (to avoid writing the name of Allah or the Qur’anic ayah on ordinary papers.)

Maksud Sebenar Nombor 786 Yang Sering Kita Temui Di Kedai Mamak

RASULULLAH TIDAK PERNAH MENGGUNAKAN ANGKA 786 MENGGANTIKAN BISMILLAH

Rasulullah SAW tidak pernah menggantikan kalimah Bismallah dengan apa-apa nombor. Begitu juga generasi salaf.

Dakwaan yang mengatakan kalimah tersebut diganti bertujuan untuk memelihara kesuciannya (ditulis di kertas-kertas, disentuh orang bukan Islam etc.) adalah tidak masuk akal.

Maksud Sebenar Nombor 786 Yang Sering Kita Temui Di Kedai Mamak

Jika ianya benar, mengapa Rasulullah SAW satu ketika dahulu masih mengutus surat yang mengandungi ayat Al- Quran kepada Heraclius.

Tidakkah Baginda risau akan ayat Quran yang diutuskan pada mereka yang bukan Muslim?.

Nombor 786 tetap bermakna 786 dan tidak lebih dari itu.

Allah swt atau Nabi SAW mengajar kita sesuatu, mereka melakukan dengan cara yang paling jelas,jauh dari teka-teki dan nombor-nombor misteri.

Usaha yang dilakukan oleh orang-orang Islam bagi mengira huruf dan menghubungkannya dengan nombor tiadalah manfaatnya melainkan membazir masa.

Adakala mereka melakukan dengan tujuan baik bagi menunjukkan agama kita hebat. Sesungguhnya agama amat hebat dan ia tidak memerlukan cara yang salah ini”. 

FATWA NEGERI JOHOR DARUL TAKZIM

Maksud Sebenar Nombor 786 Yang Sering Kita Temui Di Kedai Mamak

Keputusan fatwa negeri Johor Darul Takzim mengenai Hukum mempercayai dan menyakini bahawa angka 786 adalah bermaksud Bismillahi Rahmani Rahim menyatakan yang ianya adalah satu kepercayaan yang salah dan bertentangan dengan aqidah Ahlul Sunnah Wal Jamaah dalam syariah serta akhlak Islam.

Juga dinyatakan perbuatan ini juga termasuk di dalam golongan mereka yang mentafsirkan Al-Qur’an mengikut hawa nafsu, tidak berdasarkan kepada ilmu dan displin-displinnya serta tidak mendapat hidayah Allah S.W.T. Semua diminta untuk menghentikan kepercayaan dan penggunaannya serta merta.

KESIMPULAN

Maksud Sebenar Nombor 786 Yang Sering Kita Temui Di Kedai Mamak

Dalam setiap urusan agama hendaklah berpandukan sumber Al-Quran dan Hadis yang Sahih.

Mengantikan ayat-ayat suci dengan angka-angka nyata tak membawa apa-apa makna dan faedah malah dalam pengkhususan hukum bacaan Al-Quran pembaca yang hanya menyebut angka-angka tidak memperolehi apa-apa manfaat dari bacaannya.

Setiap kali muncul sesuatu yang dirasakan aneh rujuklah dari mana sumbernya kerana musuh-musuh Islam dan Dajjal-Dajjal sentiasa berusaha menyesatkan pemahaman umat Islam.

Allahua’lam…

Sumber: zulsegamat.wordpress.com

Post a Comment

0 Comments