Ticker

6/recent/ticker-posts

Pakar Ekonomi Minta Pencarum Fikir Masak-Masak Dulu Sebelum Keluarkan Akaun 1 KWSP

 


Umum mengetahui kerajaan sudah pun meluluskan pengeluaran akaun 1 kwsp kepada mereka yang terjejas kerana pandemik C0VID-19.

Bagaimanapun ramai juga yang berpendapat sekiranya individu tersebut tidak tergolong dalam kategori yang terdes4k supaya tidak mengeluarkan wang tersebut agar dapat dimanfaatkan sepenuhnya ketika bersara.


Sementara itu, pakar ekonomi berpendapat pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) melalui skim i-Sinar dalam Akaun 1 lebih memanfaatkan pencarvm dari pada kalangan M40 berbanding B40.


Meskipun ia tidak menjadi kes4lahan untuk membuat pengeluaran tersebut, Prof Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak berkata ia bukanlah langkah yang terbaik.


Golongan M40 lebih dapat manfaat


” Yang dapat faedahnya M40 bukan B40 sebab kumpulan B40 tak ada apa-apa yang dia boleh buat,” katanya merujuk kepada data KWSP dari wawancara bersama menteri kewangan di TV3 bahawa 42 peratus pencarvm hanya mempunyai bakl purata simpanan bawah RM5,000 di akaun 1 mereka.


” Jadi kumpulan M40 yang mungkin mempunyai simpanan yang agak besar.



” Jadi mereka boleh keluarkan sampai RM60,000. Tapi kebanyakan dalam kumpulan M40 pun akhirnya apabila bersara hanya mempunyai RM240,000 secara purata.


” Itu pun tak cukup sebenarnya untuk bersara dengan baik kerana kalau mereka nak bersara dengan RM5,000 sebulan mereka sebenarnya perlu ada bakl KWSP sebanyak RM1 juta,” kata Barjoyai ketika dihubungi Malaysiakini.



Pada 16 Nov, KWSP memaklumkan pencarum dengan baki RM90,000 ke bawah dalam Akaun 1 akan mempunyai akses kepada amaun sehingga RM9,000 dengan pengeluaran pertama sehingga RM4,000.


Manakala bagi pencarvm dengan bakl RM90,000 ke atas dalam Akaun 1 pula, jumlah makslmum yang boleh dikeluarkan adalah RM60,000 dengan pengeluaran pertama sehingga RM10,000.


Sebelum nak keluarkan, fikir dulu masak-masak



Barjoyai turut memberi gambaran bahawa nilai RM5,000 akan datang kemungkinan bersamaan dengan nilai RM2,000 hari ini, di mana pencarvm sepatutnya memikirkan masak-masak sebelum memohon untuk pengeluaran.


Dia membuat perhltungan tersebut berdasarkan usia persaraan 60 tahun sehingga seseorang itu 75 tahun, iaitu purata jangka hyat rkyat Malaysia.



” Jadi maknanya, kumpulan pencarvm ini perlu memikirkan perkara ini sebelum membuat ambilan (pengeluaran),” katanya.


Dia juga berkata, walaupun pencarvm akan menggantikan jumlah pengeluaran tersebut pada masa akan datang, mereka sebenarnya masih akan hilang (jumlah caruman) kerana kes4n pengganda ataupun dipanggil ‘compounding effect’.


Oleh itu katanya, setiap keluarga sebenarnya perlu memikirkan pendapatan selepas pencen ataupun pendapatan selepas bersara melalui “simpanan paksa” yang lain.


” Tapi KWSP adalah yang paling mudah dan berkesan..sebab itu ia perlu sebenarnya untuk memastikan yang dia (pencarum) memanfaatkan KWSP dalam proses mewujudkan satu jumlah pelaburan yang cukup untuk menampung hari tua mereka,” katanya.


Diminta mengulas mengenai jumlah simpanan yang sedikit disebabkan gaji yang rendah, katanya orang ramai dinasihatkan supaya menambah kemahiran lain sebagai alternatif menambah pendapatan.


Katanya, dianggarkan dalam masa lima tahun, pasaran bvruh akan turut berubah sehingga 7 peratus tenaga kerja sedia ada tidak diperlukan lagi.


Harga saham turun


Sementara itu, Hoo Kee ping dari Institut Strategik Kingsley melihat keputusan KWSP itu merugikan kerana memberi implikasi kepada harga s4ham.


” Implikasinya kena faham harga s4ham akan turun, ini dah meruglkan KWSP sebab nilai turun sekaligus.. memang tidak sihat,” katanya.


Namun, Hoo mencadangkan alternatif lain supaya ker4jaan menawarkan bantuan pinjaman kewangan kepada individu atau sektor yang benar-benar memerlukan, seperti pinjaman jangka pendek.


” Yang terjejas paling tervk adalah pelancongan – 20,0000 pemandu pelancong, dan pemilik bas-bas pelancongan,” katanya yang mencadangkan supaya terdapat perbincangan secara kelompok bersama mereka.

Post a Comment

0 Comments