Ticker

6/recent/ticker-posts

Terpaksa Tebalkan Muka Minta Air Bersih Dengan Jiran, Ibu 6 Anak Harap Sangat Dapat Kerja Dan Bantuan.

 


Seorang wanita yang menyara enam anaknya kehiIangan sumber pendapatan sejak Mac lalu ak1bat pndemik C0vld-19 dan kini hidup dengan lhsan jiran dan orang ramai.


Zainorimah Ludin, 39, dan keluarganya yang tinggaI di Projek Perumahan Rakyat Term1skin (PPRT) Masai di sini sejak 15 tahun lalu juga diuj1 apabila anak bongsunya Nur Aqilah Fazli diser4ng s4wan baru-baru ini.


Menurutnya, kehidupan mereka sekeluarga juga serba kekvrangan apabila tldak mempunyai bekalan air sejak Februari lalu kerana tldak mampu memb4yar bil bulanan air yang tertvnggak berjumlah RM1,500.


“Sejak tlada bekalan air saya dan anak-anak mengharapkan ihsan jiran untuk mendapatkan bekalan air bagi kegunaan harian.


“Saya tldak dapat bekerja ketika ini kerana tempat kerja saya di sebuah institusi pendidikan di Seri Alam di sini ditvtup sementara disebabkan pndemik C0vld-19,” katanya kepada ketika ditemui di rumah PPRT tersebut hari ini.


Dalam pada itu, Zainorimah bersyukur kerana masih mempunyai tempat bertedvh namun gvsar dengan status kelayakan rumah yang didiaminya sekeluarga kerana kediaman itu milik arwh ibunya yang meninggaI dunia ak1bat jngkitan parv-parv dan sak1t buah p1nggang sejak tahun lalu.


Katanya, beb4n utamanya kini ialah tlada sumber pendapatan kerana tldak dapat bekerja sebagai pembantu dewan makan institusi pendidikan itu.


“Sepanjang temp0h tldak bekerja, saya terpksa menghab1skan wang simpanan untuk diri dan anak-anak selain mengharap bantuan orang ramai khususnya jiran setempat,” katanya.


Dia yang ditinggaIkan suaminya tnpa khabar berita ketika hamiI dua bulan anak bongsunya itu juga reda dengan ketentuan Ilahi dan berharap ada pihak yang sudi memberikannya pekerjaan.



Zainorimah yang merupakan anak yat1m p1atu tldak pernah mem0hon bantuan mana-mana pihak termasuk Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).


“Saya reda dengan ketentuan Ilahi, bagaimanapun saya tetap bersyukur kerana anak-anak tldak cer3wet dalam soal makan, mereka makan sahaja apa yang ada,” katanya.


Orang ramai yang ingin membantu boleh menghubungi Zainorimah menerusi talian 011-2871 6774 atau menyvmbang menerusi akaun Maybank atas namanya, 151146588322.


Sumber: sinar hrian

Post a Comment

0 Comments