Ticker

6/recent/ticker-posts

Rumah yang banyak selipar dan kasut pada Hari Raya juga akan diperiksa

 


PoIis Kedah akan memeriksa rumah yang didapati mempunyai jumlah kasut dan selipar yang banyak untuk mengesan individu yang tidak mematuhi Iarangan rentas negeri pada sambutan Aidilfitri nanti


Menurut laporan dari utusan online, Datuk Hasanuddin Hassan berkata, pihaknya mengerah anggotanya melakukan rondaan sepanjang sambutan perayaan itu di seluruh negeri ini.


“PoIis Kedah mendapat arahan untuk melakukan rondaan, kita tengok rumah yang ada banyak kereta, kita akan semak.


“Bukan sekadar kereta, kita tengok selipar, kasut di rumah itu banyak, juga kita akan periksa,” katanya.


Belaiu berkata demikian kepada pemberita selepas Majlis Penyerahan Kenderaan Baharu 4WD (1tan) GS-Cargo Guna Sama Operasi untuk Kontinjen Kedah di Ibu pejabat PoIis Kontinjen (IPK) Kedah di sini hari ini.



Majlis penyerahan kenderaan itu disempurnakan oleh Pengarah Jabatan Logistik dan Teknologi Bukit Aman, Datuk Seri Mazlan Lazim.


Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) Bukit Aman, Datuk Seri Abd Rahim Jaafar sebelum ini menegaskan poIis akan mengekalkan strategi sama seperti yang dibuat semasa Aidilfitri lalu iaitu dengan membuat pemeriksaan mengejut rumah ke rumah bagi memeriksa kebenaran surat rentas negeri.


Mengulas lanjut, kata Hasanuddin, pihaknya turut mengarahkan semua anggota di sekatan jalan raya (SJR) melakukan pemeriksaan lebih ketat terutama dalam mengesan mereka yang cuba meloloskan diri untuk rentas negeri, selain menggunakan permit palsu.


“Periksa surat dengan terperinci. Saya sudah keluarkan arahan kepada semua anggota di SJR dan pasukan pemantauan supaya lebih tegas dalam melakukan pemeriksaan itu.



“Jadi, saya menyeru agar semua pihak jangan sesekali bawa dokumen paIsu kerana mereka akan dikenakan den.da yang tinggi,” ujarnya.


Sementara itu, Mazlan pula memberitahu, sebanyak 18,279 kenderaan PoIis Diraja Malaysia (PDRM) yang melebihi had usia dan uzur di seluruh negara akan diganti dengan kenderaan baharu secara berperingkat.


Menurutnya, jumlah kenderaan PDRM yang diganti itu adalah daripada keseluruhan 27,307 kenderaan.


“Sekarang, kita akan ganti sebanyak 400 unit Land Rover yang sedia ada kerana melebihi had usia. Jadi kita akan buat perolehan dan selesai agihan Jun ini.


“Selain itu, PDRM juga akan agih 240 van untuk penugasan poIis,” katanya. -UTUSAN ONLINE

Post a Comment

0 Comments