Ticker

6/recent/ticker-posts

Wanita ini mengaku pemilik sebenar matahari, tuntut bayaran dari seluruh umat manusia yang menggunakan sumber cahaya itu

 


Seorang wanita di Sepanyol mengaku dirinya sebagai pemilik matahari, meminta bayaran daripada setiap manusia di bumi yang telah memakai cahaya dari sumber tersebut, dan juga mana-mana syarikat yang mendapat keuntungan daripada penggunaan cahaya matahari.


Wanita yang dikenali bernama Angeles Duran telah mendaftarkan dirinya sebagai pemilik matahari di sebuah pejabat notaris di Sepanyol. Dalam dokumen pendaftaran itu, dia menulis bahawa matahari sekarang adalah miliknya secara sah.


Kisah Angeles ini sebenarnya sudah lama berlalu, tetapi ia kembali tular pada awal tahun 2021 apabila ramai yang berkongsi semula ceritanya di media sosial. Kisahnya pernah diterbitkan dalam cetakan surat khabar di Malaysia pada tahun 2010 lalu.


Lapor berita Daily Mail pada 28 November 2010, Angeles yang merupakan warga asal Galicia, Sepanyol mendapat inspirasi sejak 10 tahun yang lalu dari perbuatan seorang lelaki di Amerika Syarikat yang mendakwa dirinya sebagai pemilik bulan dan beberapa planet di sistem suria.


Mengikut undang-undang memang ada kesepakatan antarabangsa yang menyebut bahawa mana-mana negara tidak boleh menuntut pemilikan ke atas benda-benda yang berada di luar angkasa.


Namun, menurut Angeles yang pernah menuntut jurusan kejururawatan dan perundangan berkata, undang-undang itu tidak menyebut bahawa ia tidak boleh dituntut oleh individu atau perseorangan. Oleh kerana itu menurutnya, dirinya mahupun orang lain juga boleh menuntut sebagai pemilik sah matahari.


"Tak ada larangan untuk itu. Tuntutan saya disokong oleh undang-undang. Saya tidak bodoh, saya tahu hukum. Saya atau orang lain boleh melakukan tuntutan tersebut. Dalam hal ini, kebetulan saya melakukannya terlebih dulu," ujarnya.


Dokumen yang didakwa dikeluarkan oleh pejabat notaris menyatakan bahawa Angeles adalah 'pemilik matahari, bintang jenis spektrum G2, yang terletak di tengah sistem suria sejauh 149 juta kilometer jaraknya dari bumi.


Angeles telah mengajukan dokumen tuntutan dirinya sebagai pemilik matahari di mahkamah. Dalam dokumen itu, Angeles menyatakan beliau sebagai pemilik matahari dan menuntut bayaran dari setiap manusia yang memanfaatkan tenaga matahari.


Menurut Angeles, separuh bayaran dari tuntutan itu akan diberikan kepada kerajaan sepanyol, dan selebihnya akan digunakan untuk menghapuskan kemiskinan dan kelaparan di dunia, dan tentu saja digunakan untuk memenuhi keperluan diri sendiri.


"Sudah waktunya untuk memulakan sesuatu dengan cara yang betul. Sekiranya ada idea untuk menjana pendapatan dan meningkatkan ekonomi dan keadaan masyarakat, mengapa tidak melakukannya?," katanya.




Lapor The Washington Post pada June 2015, Angeles juga pernah menyaman eBay kerana membuang iklannya yang dibuat pada 2013 di website tersebut dimana beliau menjual plot beberapa kawasan di matahari.


Sebelum iklannya dibuang, beliau berjaya mejual sebanyak 1000 plot dan setiap pembeli diberikan sijil. Bagaimanapun eBay bertindak megeluarkan iklannya kerana mendapati melanggar dasar menjual 'barang tidak wujud'.

Post a Comment

0 Comments