Ticker

6/recent/ticker-posts

Bukan serbu, sebaliknya hanya geledah rumah Ebit Lew bagi lengkapkan siasatan, kata poIis

 


Polis mengesahkan menggeIedah rumah pendakwah terkenal, Ebit Lew bagi melengkapkan siiasatan, petang hari ini.


Pengarah Jabatan Siiasatan Jeenayah (JSJ) Bukit Aman Datuk Seri Abd Jalil Hassan berkata, pihaknya hanya melakukan pengeledahan itu bagi tujuan siiasatan selepas pendakwah terbabit diambil keterangan siang tadi.


"Kita bukan menyerbu rumah beliau (Ebit Lew) sebaliknya hanya proses menggeIedah bagi melengkapkan proses siiasatan," katanya ketika dihubungi.


Namun masih belum dapat dipastikan sama ada terdapat rampaasan barangan bagi melengkapkan siiasatan setakat ini.



Terdahulu, tular di media sosial mengenai video Iuucah yang menunjukkan lelaki mirip pendakwah terkenal itu.


Dalam pada itu, Abd Jalil dalam kenyataan petang hari ini mengesahkan polis merakam keterangan Ebit atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim Lew bagi membantu siiasatan berhubung kes ganggguan sekksual.


Beliau berkata, siasatan dilakukan mengikut Sesyen 509 Kanun Kesekksaan, Sesyen 14 Akta KesaIahan-KesaIahan Kecil 1955 serta Sesyen 23 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.



"Slasatan akan diteruskan sehingga pihak polis berpuas hati untuk merujuk kes ini kepada Jabatan Peguam Negara bagi mendapat nasihat dan arahan lanjut.


"PoIis memohon kepada semua pihak untuk tidak membuat sebarang spekuIasi dan provookasi bagi memastikan kes ini dapat disiasat dengan telus," katanya dalam kenyataan itu.


Beliau juga menasihati orang ramai untuk tidak membuat penyebaran apa juga bahan yang boleh menjejaskan siiasatan pihak poIis.

Sumber : Harian Metro

Post a Comment

0 Comments