Ticker

6/recent/ticker-posts

‘Janganlah Berbuat Jahat Pada Binatang, Hormat Semua Ciptaan Tuhan’, kata Umie Aida

 



Di Instagram, pelakon, Datin Umie Aida memberi kesedaran dan menyampaikan mesej kepada masyarakat bahawa semua individu perlu menghormati makhlvk ciptaan Tuh4n termasuk haiwan. Ini kerana, setiap agama mengajar manusia untuk mencintai semua hidupan tersebut.


Hargailah ciptaan Tuhan


Menerusi posting My Forever Doggo, mereka telah bekerjasama dengan Umie Aida bagi meningkatkan kesedaran masyarakat agar menghormati kesemua ciptaan Tuh4n. Menurut Umie Aida, jika seseorang individu itu tidak berminat memelihara ha1wan atau mencintai haiwan, mereka tidak perlu menyakiti ha1wan tersebut. Tambahnya, manusia perlu menghormati dunia haiwan dan secara tidak langsung mereka juga akan menghormati dunia kita.


Di samping iu, pelakon tersebut turut berkongsi kisah di mana anj1ng l1ar kini menjadi sasaran dan mereka diceder-akan setiap hari. Lebih menyedihkan, anj1ng-anj1ng tersebut tidak bersalah dan tidak mengetahui kenapa mereka diperlakukan sebegitu. Jelas Umie lagi, kes seperti ini semakin meningkat dan semua pihak perlu memainkan peranan bagi membel4 nas1b ha1wan-ha1wan tersebut.


Hvkum memelihara anj1ng


Sebut sahaja mengenai anj1ng, sudah pasti pelbagai perseps1 akan timbul dalam kalangan masyarakat terutama mereka yang beragama Islam. Menerusi kenyataan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, terdapat perbezaan hvkum di antara ulama empat mazhab mu’tabar. 

Namun di Malaysia, konsep pemahaman agama Islam ber0rentasikan Mazhab Syafie. Kalau korang nak tahu, anj1ng adalah termasuk sebagai naj1s mughallazah iaitu naj1s berat. Merujuk kepada Mazhab Syafie, setiap inci bagi seek0r anj1ng itu adalah dikira sebagai naj1s.


Menurut Imam al-Nawawi, apabila terkena kenc1ngnya, naj1snya, dar4hnya, peluhnya, bulunya, air l1urnya atau mana-mana anggota dari anggota badannya yang bersih ketika ia sedang berada pada keadaan apa sekalipun, maka wajib membasuhnya dengan tujuh kali basuhan dan salah satu daripadanya adalah tanah. Manakala, menyentuh anj1ng secara sengaja kerana menaj1skan diri tanpa tujuan atau hajat adalah har4m di sisi Islam.


Sebagai ha1wan pembvru dan pemandu jalan


terdapat rukhsah bagi mereka yang membela atau memegang anj1ng yang didahulukan hajat dan keperluan selari dengan kehendak syara. Sebagai contoh, membela anjing dengan disertakan hajat dan tujuan iaitu sebagai haiwan pemburu atau pemandu jalan untuk orang but4 dibenarkan. 

Di samping itu, membel4 anj1ng bagi membantu tujuan keselamatan pihak berkuasa seperti Polis dan Kastam dan juga untuk mengawal keselamatan di sekitar rumah atau sebagai ha1wan penjaga untuk menjaga ha1wan ternakan turut dibenarkan.


Sumber: My Forever Doggo , Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan via penmerah

Post a Comment

0 Comments