Ticker

6/recent/ticker-posts

KWSP Bukan Macam Bank, CEO KWSP Tampil Beritahu Kenapa Tak Boleh Lulus Automatik Semua Pencarum Untuk I-Sinar

 


Meskipun Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dikhususkan untuk simpanan masa depan, namun institusi itu k0mited untuk membantu ahlinya dalam apa juga situ.asi khususnya ketika negara berdepan pandemlk C0VID 19.

 

Menurut Ketua Pegawainya, Alizakri Alias, sehubungan itu, kemudahan i-Sinar diperkenalkan bagi memperluaskan bantvan kepada penc.arum selepas kemudahan i-Lestari dilaksanakan susulan pelaksanaan Perlntah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac lalu.


“Kami faham situasl sekarang adalah waktu gentlng untuk kita menol0ng ahli-ahli untuk bertahan dan kita sebulat suara bersetuju mahu men0long ahli kita buat masa ini, usah cakap untuk masa hadapan.

“Itu sebab kita perkenalkan i-Sinar dan i-Lestari untuk kita bantu mereka yang betul-betul terjejas aklbat C0VID-19,” katanya menerusi temu bual eksklusif dalam program Agenda AWANI pada Khamis.


Dalam pada itu, Alizakri menegaskan, KWSP bukan seperti instltusi perbankan yang boleh mengeluarkan wang masing-masing pada bila-bila masa.


Sebaliknya, beliau berkata, tujuan penubuhan instltusi itu bagi memastikan setiap pencarum mempunyai slmpanan pada usia tua kelak.



“Memang saya tidak menaflkan ini adalah duit ahli kita, tetapi KWSP bukan macam bank. Kalau macam bank, duit ahli boleh dikeluarkan pada bila-bila masa.

 

“Sebaliknya, KWSP ditvbuhkan hampir 70 tahun lalu atas kebijaksanaan kerajaan terdahulu bagi memastikan rakyat Malaysia yang bekerja mempunyai wang yang cukup pada usia tua,” katanya.

 

Selain itu, beliau menambah, KWSP juga memperkenalkan kadar penurunan caruman daripada 11 peratus kepada 7 peratus untuk membantu merlngankan beban ahli dalam situasl su.kar ini.


“Langkah itu bagi memastikan setiap ahli mempunyai lebihan wang untuk perbelanjaan harian.


“Justeru, i-Sinar bukanlah suatu perkara yang perlu dilihat secara persendlrian, tetapi perlu dilihat secara menyeluruh daripada program i-Lestari, penu.runan kadar caru.man dan sekarang i-Sinar,” jelasnya.



Keputusan Kumpulan Simpanan Wang Pekerja (KWSP) untuk tidak meluluskan secara aut0matik penerima i-Lestari kepada skim i-Sinar adalah berikutan perbezaan situasl yang dihadapi negara ketika ini.

Ketua Pegawainya, Alizakri Alias menjelaskan i-Lestari diperkenalkan ketika negara berada dalam Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada Mac yang menyebabkan kebanyakan ek0nomi dan aktiviti s0sial tidak dibenarkan ber0perasi.


Justeru, beliau berkata, keadaan tersebut menlmbulkan keblmbangan KWSP terhadap nasib ahli-ahli mereka.


“Tetapi masa sekarang ini situasl telah pun berubah, kalau kita fikir PKP yang secara ketat dulu pun tidak ada lagi. Jadi, kita (rakyat) telah bekerja semula dan ekonomi sudah mula dijana. Kita juga jangan lupa, bukan semua orang hendak membuat perm0honan i-Lestari pada masa itu.


“Walaupun krlteria dan ia terbuka untuk ramai orang, bukan semua orang mahu mem0hon i-Lestari, sama juga dengan i-Sinar.


“Mungkin keadaan sekarang dah berlalnan berbanding pada Mac dan April,” katanya menerusi temu bual eksklusif dalam program Agenda AWANI di sini pada Khamis malam.


 

Sumber : AstroAwani

Post a Comment

0 Comments