Header Ads

Breaking

Monday, December 21, 2020

Mat motor ejek cyclist, benarkah masyarakat sudah jemu dan mula hilang hormat?

 


Selain menunggang basikal secara melvlu dan merbhaya, golongan mereka juga dilihat tidak peka dengan persekitaran yang mana mereka sanggup bergadai nyawa dan menyusahkan pengguna jalan raya yang lain semata-mata untuk merakam sekeping gambar dengan memanjat bulatan Almina yang terletak di Shah Alam.

Perbuatan itu pastinya cukup mampu untuk mengganggu pengguna jalan raya yang lain dan lebih malang lagi ia mampu menjadi penyebab berlakunya kemlangan.

Malah kini setiap hujung minggu ada sahaja kemlangan dilaporkan melibatkan penunggang basikal menyebabkan cyclist yang lain diminta untuk lebih berhati-hati.

Ada juga yang ‘buat perangai’ apabila tular sekeping gambar seorang wanita menunggang bersama anak kecil yang digendong di belakang badan dengan keadaan yang sangat bahya. Macam-macam hal!

Kini, masyarakat juga dilihat makin jemu dengan golongan yang tidak ‘faham bahasa’ itu sehingga ada yang sudah hilang hormat.

Buktinya, sebuah lagi video tular yang mana seorang penunggang motosikal dilihat mengejek apabila bertembung dengan sekumpulan penunggang basikal yang sedang membuat kayuhan di atas jalan raya.

Video tular itu sempat dirakam oleh pengguna jalan raya lain yang menaiki kereta sedang menyaksikan penunggang motosikal berkeaan menyindir cyclist tersebut dan membuat aksi mengayuh dengan motosikalnya.

Tindakan bersahaja penunggang motorsikal itu membuatkan individu yang merakam aksi tersebut pecah perut ketawa dan warganet turut terhibur.

Rakaman tersebut mulanya dimuat naik di TikTok kini tular pula di Twitter dan juga Facebook malahan di aplikasi Whatsapp kumpulan juga turut tersebar meluas dan menjadi perbincangan hangat pelbagai pihak.


Kejadian itu dipercayai berlaku dua minggu lalu yang mana setiap hujung minggu kawasan-kawasan tumpuan kini akan dibanjiri dengan penunggang-pengunggang basikal yang muncul seperti cendawan tumbuh selepas hujan sejak akhir-akhir ini.

Terdapat juga golongan yang tidak senang melihat rakaman video tular tersebut yang menyifatkan aksi penunggang motosikal itu sebagai perbuatan yang tidak patut dan biadap!

Namun, apa pun pandangan mereka, masing-masing ada hak untuk menilai dengan apa yang dilihat. Korang pula macam mana?


Sumber : sinar harian

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.