Ticker

6/recent/ticker-posts

Surirumah kena lokap sehari, denda RM1200 kerana mencuri makanan di pasar raya.

 


C0VID-19 yang melanda satu dunia benar-benar mengubah landskap dan ekonomi sesebuah negara.Ramai negara yang terkesan sekaligus mengakibatkan rakyat menjadi mangsa keadaan. Banyak syarikat gulung tikar dan orang ramai sanggup buat apa saja demi meneruskan kelangsungan hidup sekeluarga. Mungkin inilah juga yang mendorong seorang wanita untuk melakukan perkara yang tidak seharusnya dilakukan.

Bacalah kisah dibawah dengan hati yang tenang...

Seorang wanita berusia 38 tahun mengaku bersaIah di Mahk4mah Majistret Ayer Keroh, atas pertud0han mencvri beberapa minuman dan makanan di sebuah pasar raya di Bandaraya Melaka, September lalu.


Tertud0h, Zalifah Salleh, mengaku bersaIah selepas pertud0han dibacakan terhadapnya di hadapan Majstret Mohamad Izwan Mohamad Noh.


Mengikut pertud0han, tertud0h yang juga suri rumah itu didkwa meIakukan kesaIahan itu pada jam 2 petang di pusat beli-belah di Bandaraya Melaka, Jalan Panglima Awang, 30 September 2020.


Antara makanan yang dicvri adalah dua kotak kopi jenama Starbucks, satu botol Nuttela 680 gram, dua bungkus sushi, empat kotak susu UHT Dutch Lady, satu botol Ribena Mobile dan dua tin biksut coklat Amore.


Tertud0h didkwa mengikut Sksyen 380 Kanvn Kes3ksaan yang memperuntukkan huk0man penj4ra maksimum 10 tahun dan d3nda jika s@bit kesaIahan.


Pendkwa Raya, Raudhah Mazman, meminta mahkmah mengenakan huk0man setimpaI terhadap tertud0h sebagai pengajaran.


Namun, tertud0h yang tidak diwakili pegu@m itu mer4yu mahkmah mengenakan huk0man ringan dengan aIasan dia tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk membuat pembayaran ketika kej4dian itu berIaku.



Setelah mendengar hujah kedua-dua pihak, Majstret Mohamad Izwan menjat0hkan huk0man penj4ra sehari dan d3nda RM1,200 kerana didapati dengan niat cur4ng mencvri tanpa membuat sebarang pembayaran barangan bernilai RM161.10 kepunyaan juruwang Siti Rahmah Muhamad Salih, 30.


Mahkmah juga memerintahkan tertud0h menjalani huk0man empat bulan penj4ra jika gagaI membayar d3nda berkenaan.


Tertud0h juga diberi teg0ran oleh Majstret bahawa mencvri bukan sesuatu yang boleh dilakukan walaupun berhadapan dengan des4kan hidup ketika pandemik C0vid-19.


“Ketika ini (Pandemik C0vid-19), saya faham ramai yang terd3sak. Tetapi puan boleh mendapatkan bantuan daripada saluran yang betul, bukannya mencvri. Matlamat tidak menghalalkan cara,” katanya.


Tertud0h kemudian memilih untuk membayar d3nda berkenaan.


Sumber: Harian Metro

Post a Comment

0 Comments