Ticker

6/recent/ticker-posts

(Video) Tiga remaja perempuan saman guru bahasa inggeris kerana gagal mengajar mereka

 


Tiga lagi pelajar memfailkan samann terhadap seorang guru bahasa Inggeris kerana didakwaa gagall hadir ke kelas di SMK Taun Gusi di Kota Kinabalu, Sabah.


Rusiah, Nur Natasha, dan Calvina, melalui flrma guaman Tetuan Roxana & Co, memfailkan samann itu di Mah.kamah Tinggi Kota Kinabalu bulan lalu.

Ketiga-tiga mereka kini berusia 19 tahun, memfailkan samann tersebut terhadap guru bernama Mohd Jainal atas dak.waan gagall mengajar mereka dalam kelas bahasa Inggeris antara Mac dan November 2017.


Pada 30 Oktober 2018, pelajar Nafirah, 19, dilap0r menyaman Mohd Jainal kerana dikatakan dengan sengaja tidak hadir kelas selama tujuh bulan di sekolah yang sama pada tahun 2015.


Samann tersebut menamakan lima defendan iaitu Mohd Jainal, pengetua sekolah Suid, Ketua Pengarah Pendidikan, Menteri Pendidikan, dan kerajaan Malaysia.


Menurut salinan pernyataan tuntutan samann yang dilihat oleh hari ini, ketiga-tiga plalntif merupakan pelajar di kelas yang sama di sekolah tersebut, iaitu 4 Sains Sukan (4SS), antara Januari 2014 hingga Disember 2018.


Ketiga-tiganya mend.akwa Mohd Jainal, yang ditugaskan di 4SS untuk mengajar bahasa Inggeris tiga kali seminggu sepanjang tempoh tahun akademik 2017 dari Januari hingga Oktober, hanya hadir ke kelas pada bulan Januari dan Februari.


“Bagaimanapun pada Mac 2017, defndan pertama (Mohd Jainal) sering kali datang lewatt untuk kelas bahasa Inggerisnya dan akan meninggalkan kelas lebih awal atau tidak akan hadir langsung.


“Sepanjang (berlakunya) jumlah (kes) kehadiran lewatt dan/ atau tidak hadir, perlu pergi ke pejabat defndan pertama untuk mengingatkan dan/


atau memintanya untuk menghadiri kelas bahasa Inggeris yang dia ditugaskan,” menurut ketiga-tiga plalntif tersebut.


Ketiga-tiga mereka menda.kwa antara bulan Mac dan Julai 2017, Mohd Jainal hadir ke sekolah secara tidak k0nsisten, tetapi hadir ke kelas lewat dan meninggalkan kelas lebih awal,


dia dengan sengaja gagal, men0lak dan / atau tidak mengendahkan untuk mengajar murid-murid mengikut sukatan pelajaran seperti yang ditetapkan.

 

“Pada atau sekitar 14 Julai 2017, defndan pertama telah sama sekali meninggalkan tugasannya untuk mengajar pelajar di 4SS subjek bahasa Inggeris dan bersiap sedia untuk gagal (hadiri kelas), men0lak dan / atau mengabaikan untuk memasuki kelas lagi,” kata ketiga-tiga mereka.



Plalntif mend.akwa walaupun terdapat aduann dilap0rkan kepada beberapa guru dan bahagian pentadbiran sekolah tersebut,


tiada sebarang tlndakan diambil terhadap Mohd Jainal dan kelas 4SS tidak disediakan dengan guru ganti.


Ketiga-tiga plalntif menuntut penglsytiharan mah.kamah antara lain, bahawa kelima-lima dfendan telah melanggar tugasan di bawah Aktaa Pendldikan 1996 dalam memastikan


ketiga-tiga plalntif diajar bahasa Inggeris dalam temp0h sembilan bulan pada tahun 2017, serta menyediakan persiapan untuk plalntif bagi peperlksaan mereka.


Sumber : MalaysiaKini

Post a Comment

0 Comments