Ticker

6/recent/ticker-posts

Dah Reda Nanti, Terpulanglah Pada Rakyat Nak Pilih Kerajaan Mana Yang Lagi Layak, Kata Perdana Menteri

 



Perdana Mnteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin membuat Pengumuman Khas Darvrat yang disiarkan secara langsung pagi tadi.


Menurut Ahli ParIimen Pagoh itu, beliau berkata tiada Pilihan Raya Umum (PRU), Pilihan Raya Negeri (PRN) dan Pilihan Raya Kecil (PRK) sepanjang tempoh darvrat iaitu sehingga 1 Ogos ini.


Memetik teks ucapan penuh beliau, keutamaan kini adalah mengawal wbak pndemik C0VlD-19 yang kini telah mencecah empat angka berbanding mengadakan pilihan raya dalam tempoh terdekat.



Keputusan ini adalah selaras dengan satu daripada lima prinsip maqasid syariah iaitu menjaga ny4wa.


“Menjadi kewajipan saya sebagai ketua kerjaan untuk menjaga ny4wa rakyat dengan melindungi saudara daripada jngkitan C0VlD-19. Ini adalah kemaslahatan paling utama yang dituntut agama Islam,” katanya.


Selain itu, beliau juga berkata bahawa piIihan raya akan diadakan sebaik sahaja Jawatankuasa Khas Bebas memperakukan bahawa wbak C0VlD-19 telah reda dan pulih sepenuhnya agar piIihan raya dapat dijalankan dengan selamat.


Pada masa itu, terpulanglah kepada rakyat untuk memilih ker4jaan mana yang layak untuk mentadbir negara ini dan menjaga kebajikan saudara dan saudari sekalian.



“Inilah komitmen dan akujanji saya yang akan saya tunaikan, insya-Allah,” ujarnya.


Malah, beliau juga berharap ahli poIitik dapat mengenepikan perbezaan masing-masing dan bersolidariti bersama rakyat.


Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Bilal Shah telah memberi perkenan agar Pengisytiharan Proklamasi Darvrat sebagai langkah bagi mengekang wbak C0VlD-19.

Berikut adalah pandangan dan komen dari netizen.





Sumber: BH Online

Post a Comment

0 Comments