Ticker

6/recent/ticker-posts

Hentikan hubungan intim suami isteri ketika C0VID-19 sedang merebak, kata pakar

 


Garut, Semua orang dijangka dapat melakukan penjarakan sosial, atau menjauhkan secara fizikal untuk memecahkan rantaian penyebaran C0vid 19, termasuk pengantin baru.


Ketua Pasukan Pengendalian Kovid ke-19 di RSU Dr. Slamet Garut, Jawa Barat, dr. Een Suryani, berkata, Penjarakan sosial, dan psikologi menjauhkan diri mesti dilakukan di mana saja, termasuk di rumah.

“Memiliki suami dan isteri untuk sesiapa pun tidak boleh, apabila melaksanakan pengasingan sosial,” kata Een yang juga WUU Dr. Slamet, menjawab pertanyaan para wartawan, semasa sidang akhbar di Balai Kabupaten Garut, Kamis (02/04/2020).


Masyarakat Garut sendiri sejauh ini belum melaksanakan rayuan pemerintah sepenuhnya.


Diwujudkan oleh masyarakat yang masih ramai di tempat-tempat yang sesak seperti pasar, kedai-kedai dan tempat-tempat lain. Hal ini membuat Bupati Garut kecewa melihat keadaan kawasan itu masih seperti itu.



Setakat ini di “Dodol City” ada yang mencatatkan satu orang positif covid19, dengan jumlah 1256 ODP, 17 PDP, 5 jumlah kematian ODP dan 5 PDP, tiga daripadanya negatif c0vid19, dua orang meninggal dunia masih menunggu hasil makmal.


“Kedua-dua orang yang meninggal dunia malam tadi telah dikemukakan kepada keputusan Provinsi Labkesda, kami masih menunggu keputusan, baik negatif maupun positif,” kata Jurucakap mengendalikan C0vid 19 Kabupaten Garut, Ricky R. Darajat.



Ricky menambah, daripada jumlah ODP yang sedia ada, 115 daripada mereka telah diisytiharkan pulih dan sihat. (Jay)


Sumber: GARUTPLUS.CO.ID

Post a Comment

0 Comments