Ticker

6/recent/ticker-posts

PKP Bermula Isnin Depan ? 97 peratus undian netizen bersetuju Perdana Menteri Umum Perintah Kawalan Pergerakan Secepat Mungkin

 


Satu pengumuman akan dibuat Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Isnin ini bagi memaklumkan tindakan yang akan diambil kerajaan bagi mengawal penularan jangkitan COVlD-19.


Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan sedang memperhalusi prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) susulan peningkatan kes COVlD-19 mencecah empat angka sejak kebelakangan ini.


Katanya, kerajaan sentiasa memantau situasi semasa dan membincangkan pendekatan serta langkah terbaik mengawal penularan itu.


” Kerajaan melalui sidang khas Majlis Keselamatan Negara (MKN) sedang memperhalusi dan menilai tindakan yang perlu diambil segera untuk mengawal penularan jangkitan COVlD-19.



” Ini termasuk mempertimbangkan SOP lebih ketat dilaksanakan terutama membabitkan sektor sosial bagi mengurangkan pergerakan sekali gus mengurangkan jangkitan COVlD-19,” katanya pada sidang media PKP Pemulihan(PKPP)/PKP Bersyarat (PKPB) pada Jumaat.


Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata, kerajaan sentiasa mendengar keluhan dan cadangan rakyat yang amat bimbang peningkatan kes kebelakangan ini.




 

” Kerajaan sentiasa mendengar rintihan dan pandangan rakyat dan kita sedang mempertimbangkannya.


” Insya-ALLAH apa-apa nanti akan diumumkan oleh Perdana Menteri pada Isnin nanti. Jadi kita tunggulah apa yang nak diumumkan dan bersedia dengan pengumuman itu,” katanya.


Justeru, beliau berharap semua rakyat mematuhi SOP ditetapkan dan mendoakan keselamatan bersama.


Undian di FB, 97% responden mahu PKP dilaksanakan


Sementara itu, menerusi satu undian di Facebook mengenai persoalan adakah PKP perlu dilaksanakan semula memperoleh keputusan yang agak mengejutkan.



Undian yang dijalankan oleh akaun Facebook Public Health Malaysia (PHM) pada Khamis itu mendapati 97 peratus daripada responden mahu kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada masa sekarang.


Menurut PHM, dapatan tersebut dikira daripada 13,100 responden yang mengambil bahagian dalam undian tersebut.


Sementara itu, pada Jumaat, penyertaan pengundian tersebut telah meningkat kepada lebih kurang 14,600 pengguna dengan 14,000 daripadanya bersetuju dengan pelaksanaan PKP manakala hanya 461 responden tidak bersetuju dengan langkah berkenaan.


Pada masa sama, PHM turut berkongsikan pelbagai komen yang diberikan oleh pengguna Facebook melalui ruangan komen pada undian yang dijalankan itu.


” Kata seorang netizen, keadaan yang sangat kritikal ketika ini di mana sistem kesihatan telah terbeban dan kita tidak menunjukkan tanda pulih sejak Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah, PKP mungkin langkah terbaik ketika ini


” Namun ada juga berpendapat berbeza dan tidak bersetuju. ‘Kami baru sahaja dapat kerja. Jika kerajaan laksanakan PKP, mohon berikan bantuan kewangan setiap bulan kepada rakyat’,” menurut hantaran PHM yang berkongsikan komen diberikan netizen terhadap isu berkenaan.





Selain itu, PHM turut menyatakan bahawa terdapat juga komen yang meminta supaya PKP tersebut dilaksanakan secara bersasar.


” Undian ini membayangkan kebanyakan rakyat telah bersetuju dan bersedia untuk PKP jika kerajaan laksanakan juga dalam masa terdekat.


” Ini juga menunjukkan pendapat perlunya kerajaan melakukan tindakan yang lebih besar impaknya untuk memulihkan situasi pandemik ketika ini,” menurut hantaran tersebut.


Berikut adalah komen dari netizen berkenaan isu yang hangat diperkatakan ini.






Sumber: AsiaKini

Post a Comment

0 Comments