Ticker

6/recent/ticker-posts

Bukit Aman Gantung Tugas Dua Angg0ta PoIis ‘G4nggu’ Pemandu Wanita Ketika Sekatan Jalan Raya

 


” Kami akan meny4sat perkara itu secara t3lus dan teliti,”


Demikian kenyataan Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard (JIPS) Bukit Aman, Datuk Zamri Yahya yang memaklumkan s1asatan sedang dijalankan ketika dihubungi pada Ahad.


Difahamkan angg0ta p0Iis yang didkwa terlibat dalam dua ins1den gngguan sksu4I ketika melakukan sekat4n jalan raya, telah dikenal pasti.


” Tndakan segera kami adalah dengan mengeluarkan angg0ta poIis yang terlibat daripada tugas sekat4n jalan raya sementara menunggu s1asatan.


P0Iis juga telah merakm kenyataan dua wanita yang membuat dkwaan berkenaan, tambahnya.


” Kami ingin mendapatkan gambaran yang lebih jelas mengenai apa yang berl4ku.


” Kami telah merakam kenyataan kedua-dua wanita itu dan kami akan mencari lebih banyak bukti yang berkaitan dengan kjdian itu,” katanya.


Kjdian pertama melibatkan seorang wanita di Pulau Pinang, yang mendkwa seorang anggota poIis telah meminta nombor telefonnya ketika melalui satu sekatan jalan raya.


Ang0ta poIis itu kemudian didkwa menghubunginya untuk berkenalan.


Kjdian lain melibatkan seorang wanita yang mendkwa seorang anggota poIis mengeluarkan kr1ti-kan yang tidak wajar kerana tidak memakai c0Ii, ketika melalui satu sekat4n jalan raya di Jalan Duta.


Kedua-dua wanita tersebut berkongsi pengalaman dan dkwaan mereka menerusi platform media sosial.


Zamri berkata p0Iis juga mencari s4ksi lain yang dapat mengesahk4n tudvhan yang dibuat pengadu.


Zamri juga mengges4 individu yang menghadapi kjdian serupa untuk t4mpil agar p0Iis dapat menyias4t perkara tersebut dan mengambil tindak4n yang sew4jarnya.


Sementara itu, mangs4 yang juga kakitang4n swasta yang mahu dikenali sebagai Aniita, 24 menceritakan semula pengalamannya dig5nggu secara sk-suaI oleh seorang anggota poIis di sekat4n jalan raya (SJR) Jalan Duta, di sini.


Aniita memaklumkan dia dalam perjalanan pulang dari Wangsa Maju ke Shah Alam, Selangor selepas mengambil barang pada 7 malam semalam.


” Saya meng4ku silap kerana tidak memakai c0Ii ketika itu, namun ia bukan alas4n untuk anggota poIis berkenaan melay4n saya sebegitu,” kata kakitangan swasta


Aniita berkata, dia kemudian dit4han seorang angg0ta p0Iis yang membuat pemeriksaan di SJR berkenaan.


” Angg0ta poIis berkenaan meminta saya menunjukkan surat kebenar4n (rentas negeri) serta l3sen memandu, namun saya g4gal menunjukkan l3sen memandu kerana ia terlupa membawanya.


” Dia (angg0ta poIis) kemudian meminta saya memberhentik4n kereta di bahu jalan untuk pemeriksa4n l4njut. Ketika pemeriksaan itu, dia menegur saya yang memakai bju tido tanpa c0Ii.


” Tndakan dia m3negur perkara itu (tidak memkai c0Ii) menyebabkan saya menjadi m4lu dan terus menutup d4da kerana tidak selesa,” katanya ketika dihubungi, hari ini.


Menurutnya, anggota poIis berkenaan juga memintanya membuka bju tido untuk ditunjukk4n kepadanya sebagai bukti bahawa dia benar-benar tidak memkai c0Ii.



” Dia minta saya buka baju untuk tunjuk sama ada saya pkai c0Ii atau tidak. Malah, dia seolah-olah mengu-gut dengan memberitahu akan meny4man saya sekiranya tidak berbuat demikian.


” Saya yang mrah dengan tndakannya itu kemudian memintanya supaya memberikan saya sam4n sekiranya ada melakukan kes4Iahan. Namun, angg0ta berkenaan terus pergi ke khemah dan mengambil telefon bimbitnya.


” Dia kemudian meminta saya memberikan nombor telefon sebelum saya dibenarkan meneruskan perjalanan pulang,” katanya.


Katanya, sebaik tiba di rumah, dia menerima panggilan telefon daripada anggota poIis itu yang meng4jaknya keluar bersama.


” Saya menceritakan perkara itu kepada rakan yang kemudian menyarankan supaya membuat hantaran berhubung kjdian itu di media sosial sebagai pengajaran kepada orang lain,” katanya yang membuat laporan kjdian di Balai PoIis Shah Alam, hari ini.


Sementara itu, Ketua PoIis Kuala Lumpur Datuk Saiful Azly Kamaruddin ketika dihubungi mengesahk4n pihaknya menerima laporan berhubung kjdian berkenaan.


” K3s itu masih dalam s1asatan dan pihak kami sudah membuka kertas inkuiri berhubung kjdian terbabit,” katanya.


Sumber:hmetr0 via coretan viral

Post a Comment

0 Comments