Ticker

6/recent/ticker-posts

Tak patut Malaysia hantar pulang peIarian, kata UNHCR

 


Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi PeIarian (UNHCR) membantah hasrat Malaysia untuk menghantar pulang peIarian ke negara asal mereka.


Ia susulan laporan bahawa Malaysia akan menghantar pulang 1,200 warga Myanmar yang kini dithan di pusat tahanan imigresen, dengan tentera Myanmar menawarkan tiga kapal lautnya untuk mengangkut mereka.

 

“Sebagai sebahagian daripada undang-undang antarabangsa yang mengikat semua, prinsip tiada penghantaran pulang pksa terhadap peIarian (non-refoulement) turut terpakai di Malaysia,” kata UNHCR seperti dipetik Reuters.


Menurut UNHCR, pihak berkuasa Malaysia belum memaklumkan pihaknya berkenaan langkah itu tetapi bimbang dengan “sejumlah” dalam thanan di Malaysia, termasuk wanita dan kanak-kanak, yang mungkin memerlukan perIindungan antarabangsa.

 


Menurut laporan itu lagi, UNHCR dilarang masuk ke pusat tahnan di Malaysia sejak 2019 dan itu manghalang badan tersebut daripada mengenal pasti peIarian dan membantu pencarl su4ka.


Warga Myanmar yang dithan sebelum ini termasuk etnik Kachin, Chin dan Rohingya yang meIarikan diri daripada konfIik etnik yang dilakukan oleh tentera Myanmar.


Malaysia tidak mengiktiraf status Rohingya sebagai peIarian dan mengkategorikan mereka sebagai pendatang tanpa izin.


 

Malaysia menempatkan lebih daripada 154,000 pencari suaka dari Myanmar, menurut agensi pelarian PBB UNHCR, selain ribuan pekerja asing.


Terdahulu, Pusat Sumber Untuk Memajukan Masyarakat Dan Perumahan (Reach) menggesa kerajaan agar berhati-hati dalam penghantaran pulang tersebut, terutama yang melibatkan etnik Rohingya.


PBB turut menyuarakan kebimbangan rmpasan kuasa itu akan memburukkan lagi keadaan ratusan ribu etnik Rohingya beragama Islam yang masih ada di negara itu

Post a Comment

0 Comments