Ticker

6/recent/ticker-posts

SSR kecam ugutan, gangguan sekksuaI ke atas aktivis Shila Zen

 


Sekretariat Solidariti Rakyat (SSR) mengecam uguutan, ancaman serta ganggguan berbentuk sekksuaI ke atas aktivis anak muda Shakila Zen, yang telah membuat laporan polis mengenai insiden tersebut.


Menurut SSR, Shakila telah menerima satu bungkusan mengandungi surat uguutan akan DlSlMBAH ASlD serta satu replika tangan yang dipootong berlumuuran daarah pada 30 Ogos.


Pada hari berikutnya, dia menerima satu pesanan teks di aplikasi Whatsapp yang berbaur sekksuaI beserta dengan gambar tentang satu sebaran poster yang tidak senonoh mengandungi maklumat peribadi dirinya.


“Shakila berpendapat ganggguan dan ancaman ini adalah berikutan dengan video ulasan beliau berkenaan himpunan #Lawan pada 31 Julai yang tular di aplikasi Tiktok.



“Walaupun beliau bukanlah sebahagian daripada sekretariat namun tindakan menguugut, mengaancam dan ganggguan berbaur sekksuaI ini adalah tindakan yang meIampau sama sekali dan tidak boleh diterima,” kata SSR dalam satu kenyataan hari ini.


Menurut SSR, tindakan yang meIampau ini sama sekali dan tidak boleh diterima.


“Taktik uguutan dengan tujuan menaakut-nakuutkan mereka yang bersuara adalah satu perbuatan jnayah, dan ganggguan sekksuaI yang disasarkan kepada aktivis wanita terutamanya harus dikecam oleh semua pihak.


“Kami memandang serius perkara ini dan ianya boleh menjadi satu budaya kebiasaan yang merbaahaya sekiranya terus dibiarkan,” kata SSR, sambil menambah bahawa mereka akan tetap bersoIidariti bersama dengan Shakila.


Shakila telah membuat dua laporan polis mengenai kejadian tersebut.

Sumber : MaIaysiaKini

Post a Comment

0 Comments