Ticker

6/recent/ticker-posts

Lelaki berperwatakan wanita masuk Iokap 5 bulan lindungi Long Tiger

 


Mhkamah Majistret di sini hari ini menjatuhkan hukuuman penjaara lima bulan terhadap seorang lelaki kerana melindungi Abdul Hamim Ab Hamid atau dikenali sebagai 'Long Tiger' yang meIarikan diri dari Mahkamah Tangkak, Johor pada Disember lepas.


Majistret Nurul Ainna Ahmad menjatuhkan hukuuman itu terhadap Rusli Mat, 47, yang bekerja sendiri selepas dia mengaku bersalah.


Mhkamah memerintahkan lelaki berperwatakan wanita itu menjalani hukuuman penjaara bermula dari tarikh dia ditaangkap pada 28 Dis 2021.



Rusli didakwa melindungi Abdul Hamim dengan niat hendak mengelakkannya daripada ditaangkap dan tertuduh mengetahui lelaki itu yang menghadapi pertuduhan di Mhkamah Tangkak pada 15 Dis lepas telah meIarikan diri daripada tahaanan polis.


Tertuuduh didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah beralamat LBS 854A, Kebun Tebu, Jalan Kuala Ketil dekat sini pada 3.15 petang, 28 Dis.


Pertuduhan mengikut Sesyen 216 Kanun Kesekksaan yang memperuntukkan hukuuman penjaara tidak melebihi tiga tahun atau dengan deenda.


Berdasarkan fakta kes, Rusli menerima panggilan telefon daripada satu nombor tidak dikenali lebih kurang pukul 10 pagi pada 18 Dis dan individu itu memperkenalkan dirinya sebagai Abdul Hamim Ab Hamid serta memberitahu ingin menumpang sementara di rumah tertuduuh sebelum meIarikan diri ke Indonesia.



 Pada 8.45 malam hari sama Abdul Hamim tiba di rumah Rusli dan menumpang di rumah tertuuduh selama 11 hari dengan Rusli mengetahui bahawa Abdul Hamim adalah individu yang dikehendaki pihak polis kerana meIarikan diri daripada tahaanan polis semasa proses perbicaraan di Mhkamah Tangkak.


Rusli dengan rela hati memberikan kebenaran kepada lelaki beretnik R0hingya berumur 33 tahun itu untuk menyembunyikan diri daripada pihak polis sementara menunggu tekong untuk membawanya ke Indonesia.


Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Khairul Azreem Mamat dan Zulfadzly Hassan manakala Rusli diwakili peguam daripada Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan (YBGK) Ruzanna Abdul Rahim.


Sumber :  BERNAMA

Post a Comment

0 Comments