Ticker

6/recent/ticker-posts

MP PAS bagi 3 pilihan kepada perdana menteri

 


Menurut Ahmad Fadli Shaari, pilihan pertama adalah mendapatkan perkenan daripada Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan Parlimen, sekali gus mengadakan pilihan raya mengejut.



Bagaimanapun, memujuk seri paduka untuk mengadakan pilihan raya ketika ini agak mustahil susulan keadaan negara masih dilanda wbak ketiga C0vid-19, yang melonjak selepas pilihan raya negeri (PRN) di Sabah.


Bagi pilihan kedua, Ahmad Fadhli mencadangkan agar Muhyiddin dan menteri kabinet Perikatan Nasional (PN) meletakkan jawatan.



“Atau pilihan ketiga yang tidak popular. Mengisytiharkan darurat tapi sangat tidak baik pada pandangan rakyat,” katanya dalam satu temubual dalam Facebook Kelantan TV semalam. 


Sebelum berlangsung sidang Dewan Rakyat, Muhyiddin yang menghadapi tekanan dari pembangkang dan parti dalam PN memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk mengisytiharkan darurat bagi menggantung sidang parlimen.


Bagaimanapun Agong selepas berbincang dengan Raja-raja Melayu memutuskan tidak menerima permintaan Muhyiddin, sebaliknya menasihati semua anggota parlimen untuk menyokong Belanjawan 2021.


'Sukar bagi Muhyiddin raih majoriti'



Pada awalnya, ahli politik dari kedua-dua belah parti bersetuju untuk mengikut nasihat Agong namun sejak akhir-akhir ini, keputusan mereka berbelah bahagi.


Sementara itu, Ahmad Fadhli menambah, sukar untuk Muhyiddin meraih majoriti sekiranya rundingan tidak berlangsung dengan baik


“Saya tak dapat nak buat jangkaan, ia sangat bergantung kepada bagaimana kerajaan berunding dengan pemegang-pemegang taruh.


“Saya kira tidak mustahil belanjawan ini tidak dapat diluluskan berdasarkan pemerhatian saya tetapi saya berdoa bajet ini lulus.


“Walaupun belanjawan pernah tidak diluluskan pada tahun 1999, ia boleh menyebabkan satu kekangan untuk membuat perbelanjaan yang lebih bebas,”katanya.


Sumber : malaysiakini

Post a Comment

0 Comments