Ticker

6/recent/ticker-posts

Dr Susan dakwa tidak diberi rawatan Covid-19 sewajarnya kerana dia berkulit hitam

 




INDIANA – Seorang doktor meninggal dunia yang disahkan dijngkiti C0vid-19 meninggal dunia selepas beliau mendakwa dinafikan rawatan disebabkan bangsanya.


Dalam satu video dari katil Indiana University Hospital North, Susan Moore berkata, beliau telah ‘merayu’ untuk mendapatkan rawatan.


Mengucapkan takziah, pihak hospital berkata, pihaknya melihat tuduhan diskr1m1nasi itu sangat serius tetapi tidak dapat memberi komen kepada pesakit tertentu.


Orang kulit hitam mempunyai ris1ko lebih besar dijngkiti C0vid-19 berbanding orang kulit putih, menurut kajian.Dr Moore, 52, meninggal dunia di hospital pada hari Ahad lalu.



Dalam catatannya di Facebook pada 4 Disember, Moore menjelaskan bagaimana keskitannya tidak dipedulikan oleh doktor, yang didakwanya berkulit putih, walaupun dia menangis dan sukar bernafas.


“Dia bahkan tidak memeriksa paru-paru saya, dia tidak menyentuh saya dengan cara apa pun. Dia tidak melakukan ujian fizikal. Saya katakan kepadanya bahawa doktor tersebut bahawa beliau tidak merasai apa yang dia rasa,” tulisnya.


Moore memiliki seorang anak lelaki, Henry dan ibu bapanya pula menghidapi dem3ntia, menurut laman GoFundMe, yang diwujudkan bagi membantu perbelanjaan keluarga itu.


Setakat ini, laman itu berjaya meraih kutipan sebanyak AS$102,000.


Moore disahkan positif C0vid-19 pada 29 November lalu selepas mengalami dem4m panas, dan batuk berd#rah serta sesak nafas.


Meskipun seorang doktor, Moore berkata beliau bergelvt untuk mendapatkan rawatan.


Dr Moore memberitahu, dia merayu untuk mendapatkan dos Remdesivir antiv1rus dan meminta imbasan dadanya dilakukan.



Tetapi doktor yang merawatanya berkata, dia tidak memenuhi syarat untuk mendapatkan ubat itu dan dibenarkan pulang.


“Dia membuat saya merasa seperti saya seorang pen4gih.


”Dan dia tahu saya adalah seorang doktor. Saya tidak mengambil nark0tik. Saya s4kit,” kata Moore dalam video Facebooknya.

Diruangan komen dapat dilihat rata-rata netizen mengecam tindakan pihak hospital dan doktor yang terlibat, kerana disaat-saat begini pun masih lagi memilih bulu dan bangsa.





Beliau menyifatkan itulah cara orang kulit hitam dibvnh. – MalaysiaGazette

Post a Comment

0 Comments