Ticker

6/recent/ticker-posts

Syarat i-Sinar Terlalu Ketat Dan Seperti Tidak Adil, Kata Pakar Ekonomi

 


Meskipun program i-Sinar, iaitu pengeluaran caruman daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang baru-baru ini telah diperluaskan kepada lebih ramai ahli yang terjej4s, namun masih banyak rvngutan dan kelvhan yang kedengaran.


Ada yang memperli i-Sinar sebagai ‘i-Sed1h’, ‘i-Mal4p’ dan pelbagai lagi nama ej3kan, berikutan syarat yang dikenakan terlalu ket4t, yang mana satu daripadanya apabila kemudahan itu hanya terpakai kepada mereka yang berhadapan dengan pengvrangan pendapatan sebanyak 30 peratus dan ke atas.


Pakar Ekonomi yang juga Profesor Kanan Fakulti Ekonomi dan Perniagaan Universiti Malaysia Sarawak Datuk Shazali Abu Mansor, menyifatkan kadar minimum pengvrangan gaji sebanyak 30 peratus itu tidak mvnasabah dan tidak ad1l.


KWSP tidak seharusnya meletakkan syarat peratusan yang terl4mpau ket4t, sebaliknya memudahkan pengelvaran kepada pencarvm yang terdes4k dan memerlukan wang, untuk kelangsvngan kehidupan.


“Jika kvrang gaji 30 peratus baru boleh keluar itu tidak ad1l, mereka yang bergaji kecil dan mengalami pengvrangan gaji sebanyak 20 peratus, tidak l4yak untuk membuat pengelvaran, tetapi mereka yang bergaji besar dan dip0tong gaji 30 peratus, pula l4yak.


“Tidak munasabah cara ini, seharusnya kenalah permudahkan, mereka ini dah jatvh, jatvh lagi dit1mpa tangga apabila tidak l4yak untuk mengelvarkan wang sendiri, kerajaan perlu fikirkan cara yang lebih baik,” katanya kepada Bernama ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata memandangkan syarat ket4t itu bukan dic4pai di Parlimen, maka KWSP tidak perlu meletakkan syarat yang ber4t, sebaliknya membenarkan pengelvaran kepada pencarvm yang mengalami pengvrangan gaji, tanpa mengira berapa pun pemotongan yang dihadapi.


“Kalau seseorang itu ada wang dan tidak terjejas, mereka tidak pergi ke KWSP untuk meminta-minta hak mereka, tetapi kalau mereka pergi dan sanggup berbaris lama, itu bermakna mereka betul-betul terdes4k dan memerlukan wang,” katanya.


Shazali berkata kerajaan juga seharusnya membenarkan para pencarvm mengelvarkan sejumlah wang bagi tujuan m0dal berniaga, untuk meneruskan kelangsvngan kehidupan yang terjej4s, dengan syarat mereka memb4yar semula pengelvaran yang dibuat.


MTUC sifatkan PRIHATIN pakej menyeluruhPresiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Datuk Abdul Halim Mansor. Foto: Berita Harian


Dalam pada itu, Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) Datuk Abdul Halim Mansor berkata, bagi pencarvm yang terkelvar daripada syarat namun benar-benar memerlukan pengelvaran tersebut, seharusnya membuat rayu4n kepada KWSP.


“Meskipun syarat itu adalah ketetapan KWSP, namun pekerja boleh ke KWSP dan membuat rayu4n, saya berharap KWSP akan mempert1mbangkan mereka yang benar-benar memerlukan,” katanya.


Namun dalam masa sama, pencarvm yang layak membuat permohonan dan menerima wang i-Sinar mesti memahami bahawa ia adalah ‘wang bantuan kesuk4ran’, maka ia perlu dibelanja mengikut keperluan.


“MTUC khuat1r wang i-Sinar yang dikelvarkan dibelanjakan pada yang luar daripada yang di0bjektifkan dan selepas wang itu habis, mereka masih menghadapi kesuk4ran dan masih tidak mencarvm semula ke KWSP, ketika itu bantuan apa yang boleh dikeluarkan oleh KWSP dan kerajaan,” katanya.


Tambahnya, di bawah Akta Kerja 1955, sesuatu syarikat itu tidak boleh sewenang-wenangnya mem0tong gaji p0kok pekerja dan sebarang pem0tongan gaji perlu dim0hon terlebih dahulu kepada Jabatan Tenaga Kerja.

Rabu lepas, KWSP mengumumkan dua kategori pencarvm yang layak membuat pengeluaran, yang mana kategori satu adalah pencarvm yang bekerja dalam sektor formal, bekerja sendiri, bekerja dalam sektor ekonomi gig, ahli yang sudah lama tidak mencarvm, h1lang pekerjaan, suri rumah atau ahli yang diberi n0tis cuti tanpa gaji.


Kriteria bagi kategori 1 adalah ahli yang tiada caruman dengan KWSP sekurang-kurangnya selama dua bulan berturut-turut semasa permohonan; atau ahli yang masih bekerja tetapi telah mengalami pengvrangan gaji p0kok sebanyak 30 peratus dan ke atas selepas Mac 2020.


Bagi kategori 2, ia adalah untuk ahli yang masih bekerja tetapi mengalami pengvrangan pendapatan keseluruhan sebanyak 30 peratus dan ke atas, termasuk pengvrangan gaji dan elaun, atau pemotongan tuntutan kerja lebih masa, selepas Mac 2020, dan pengvrangan itu hanya boleh dikenal pasti melalui dokumen yang diberikan.

Post a Comment

0 Comments