Ticker

6/recent/ticker-posts

(Video) Demi rindu yang membuak-buak, perantau pulang ke kampung dan hadiahkan C0VID-19 kepada keluarga…

 


Negara kita sekarang ini sedang diuji dengan pandemik covid-19, satu ujian yang bukan sahaja kita alami tapi satu dunia.Kerajaan dan pihak berwajib sentiasa memberi amaran dan peringatan kepada rakyat agar senantiasa patuhi SOP dan jika tiada hal mustahak batalkanlah niat nak pulang ke kampung itu.


Bukannya tak boleh nak berhubung dengan keluarga di zaman yang serba canggih ini.Bukannya tak bagi balik kampung tetapi keadaan sekarang ni amat tidak sesuai.


Seperti apa yang diluahkan oleh Dr Anila Jelani yang merupanakn Pakar Perubatan HRPZ2 berkenaan kluster mek semek.Berikut tulisan beliau.sama-sama ambil pengajaran...




Hari ni hari paling sedih (dah banyak kali sedih sebenarnya sejak c0vid mengg4nas) . Tapi today is my extraordinary sad day… bila saya melalui bilik2 isolasi di wad c0vid – wajah2 sayu warga emas yg dijangkiti c0vid memenuhi setiap bilik.


Ada pula yg sedang bertar0ng nyawa di ICU. Cari punya cari punca nya di mana…? Rupanya ada anak salah seorang warga emas ini yg namanya mek semek (bukan nama sebenar) yang bergejala pulang dari zon merah di pantai barat sana.


Mek semek pulang ke kelate dengan kerinduan membara … melawat, memeluk ibunya si warga emas (walaupun bergejala dan menganggap ini “demam dan selsema biasa”) tanpa memikirkan r1siko yang dia mungkin membawa 🎁 covid.



Ibu mek semek dij4ngkiti dan ibu mek semek pula menj4ngkiti ramai lagi rakan2 seusia nya 🧓👵👴 tanpa sedar (apa la orang tua tahu kan). Mek semek pula berkumpul adik beradik 👨‍👩‍👧‍👧dan adik semek , anak sedara semek, ipar duai semek habis turut dijngkiti…


Lebih 50 kes baru dan lebih separuh adalah warga emas yg berisiko, diabetes, s4kit buah pinggang, d4rah tinggi membuat kami tidak senang duduk🥶. ICU mula standby sbb dah dpt agak akan ada yg terpaksa dirawat akibat komplikasi dan setiap hari sejak 3 hari lps ada saja yg terpaksa dihantar ke ICU….


Dan melihat pes4kit2 kami yang menang1s 😔bila call anak2 utk memberi kabar duka dij4ngkiti c0vid19 yang tak mengenal m4ngsa….luluh hati kami terbayangkan ibu-bapa masing2….Tak tahu dah nak cakap apa….and plan ambo nak cuti 2 hari esok dan lusa terpaksa dilupakan (plan asal nak bercuti didepan komputer je pun sambil tgk netflix dan menghirup udara yg segar dlm rumah 😅).


Kami berazam akan menyantuni pakcik2 dan makcik2 yg diuji ini……semoga pahala buat mereka dlm menghadapi ujian Allah. Semoga Allah melindungi kita dan keluarga dari w4bak covid19 dan musibah.

Oh mek semek…semek oh semek … Malas dah nak cakap pasal SOP…semua dah tahu tapi buat2 tak tahu…😷Roger and out


Mari saksikan sebuah video yg dikongsikan oleh page  Kawe Anok Kelate untuk renungan bersama…


Diruangan komen dapat dilihat majoriti netizen juga mengecam tindakan perantau yang seakan tidak sabar nak menyebarkan sama c0vid-19 ini kepada keluarga.






Kredit: Dr Anila Jelani Pakar Perubatan HRPZ2


Post a Comment

0 Comments