Ticker

6/recent/ticker-posts

Rayhan Kabir Luah Perasaan kepada Media Bangladesh

 


Rayhan Kabir, seorang warga Bangladɛsh yang namanya pernah tular di media s0sial Malaysia apabila muncul dalam satu d0kumentari yang mɛncetuskan k0ntroversi di negara ini.


Walaupun dia telah diusiR keluar dari Malaysia selepas mencɛtuskan kontr0versi menerusi d0kumentari tersebut, kali ini dia meluahkan pɛrasaan kepada media di negara kelahirannya itu.


Melalui temuramah bersama Dhaka Tribune itu, Rayhan bÉ›rkata dia mempunyai segalanya sÉ›belum ini namun semuanya ‘hilang’ selÉ›pas muncul dalam d0kumentari ‘L0cked Up In Malaysia L0ckdown’ terbitan media antarabangsa, Al Jazeera.


“Saya punyai sÉ›galanya, rumah yang cantik, kÉ›reta, pekerjaan yang bagus dan kÉ›wangan yang stabil. Namun semuanya bÉ›rakhir selepas saya muncul dalam d0kumentari itu,” katanya.


 

Rayhan juga mɛnjelaskan, sejak ditangk4p sehingga dihantar pulang tiada langsung wakil Al Jazeera yang mɛnghubunginya.


Ketika ditÉ›muramah media terbabit Rayhan mÉ›ndakwa kon0nnya tidak mÉ›nyangka bercakap tentang ‘kebÉ›naran’ akan mendatangkan musib4h kepada dirinya.


“Saya nÉ›kad tidak mÉ›makai penutup muka kerana bercakap tentang sesuatu yang bÉ›nar. Bercakap mewakili masyarakat bukanlah perkara asing dalam hidup saya kerana pernah berbuat demikian beberapa kali sÉ›belum ini,” katanya.



 

Rayhan berkata ia mɛnjadikan pengalaman tersebut sebagai pɛngajaran dan mahu meneruskan pelajaran dalam bidang Undang-Undang Pɛndatang Asing (Migration Law).


Katanya lagi, dia membuat kɛputusan nɛkad tersebut demi mɛmperjuangkan hak pekerja migr4n.


Terdahulu bekas pekerja imigr4n di Malaysia ini telah dihantar pulang ke kampung halamannya Bangladɛsh pada 22 Ogos lalu tanpa sebarang dAkwaan oleh kerajaan Malaysia.


Rayhan Kabir telah disɛnarai hitamkan oleh Jabatan Imigresɛn Malaysia(JIM) dan tidak boleh datang ke Malaysia buat selama-lamanya. Tindakan tegas itu dibuat oleh pihak JIM kerana warga Bangladɛsh itu telah memberikan gambaran yang tidak baik kepada kɛrajaan Malaysia dalam mɛnangani kr!sis C0vid-19 bagi warga asing di negara ini.


Kini Rayhan Kabir tidak lagi bɛrada di Malaysia dan dia akan kekal sɛlama-lamanya dihar4mkan masuk ke Malaysia.

Berikut adalah komen dari netizen yang rata-rata menyatakan ianya satu balasan yang sesuai dengan tindakannya yang tidak pandai menjaga mulut ketika berada di negara orang.





Apa pula kata anda?


Sumber : kotakmedia

Post a Comment

0 Comments