Ticker

6/recent/ticker-posts

Polis Kelantan akan saman peniaga dan pembeli di lampu isyarat bermula minggu ini, kata Timbalan ketua polis Kelantan

 


PoIis Kelantan mene.gaskan bahawa pihaknya tldak teragak-agak untuk mengenakan tindakan saman terhadap penjual jalanan dan pembeli di lampu isyarat di seluruh negeri ini bermula minggu ini.


Timbalan Ketua PoIis Kelantan, Senior Asisten Komisioner Abdullah Mat Piah berkata, penjual dan pembeli yang dikenakan sman boleh dihadapkan ke mhkamah dan dide.nda sehingga RM2,000 jika disab1tkan kesaIahan.


Beliau berkata, pihak p0lis memandang ser1us terhadap tindakan penjual dan pembeli di lampu isyarat kerana ia menyaIahi undang-undang lalul1ntas.


“Sebelum ini, poIis telah memberi nasihat kepada semua peniaga supaya tldak meneruskan perniagaan bagi mengeIak dikenakan t.indakan.


“Mulai minggu ini, kita akan memastikan tlada lagi penjual menjalankan aktiviti menjaja di sepanjang kawasan lampu isyarat di seluruh negeri Kelantan,” katanya kepada pemberita hari ini.


Abdullah berkata, bagaimanapun, beliau juga akan berbincang dengan pihak poIis trafik sebelum mengambil tindakan terhadap penjual jalanan di lampu isyarat.


Katanya, t.indakan boleh diambil terhadap pembeli dan peniaga di lampu isyarat mengikut Akta Lalulintas Jalan Raya dan tindakan boleh dikenakan dibawah 10A (1) LN 166/59 Peraturan Lalu Lintas Jalan Raya.



Berdasarkan pemerhatian, peniaga menjalankan aktiviti menjaja di lampu isyarat terdiri daripada golongan belia yang terkesan aklbat penuIaran wbak C0vld-19 ketika ini.


Kosmo! Online semalam melaporkan, pengguna jalan raya berdepan sman berjumlah RM2,000 jika didapati bersaIah membeli produk yang dijual peniaga di kawasan lampu isyarat kerana tindakan itu merupakan satu kesaIahan.


Sumber: K! ONLINE

Post a Comment

0 Comments