Ticker

6/recent/ticker-posts

Anggota poIis yang kononnya meninggaI dunia, tidak alami gejala semasa disuntik, kata pengarah kesihatan Perak

 


Baru-baru ini viral di media sosial dengan satu khabar angin kononnya berlaku kema.tian melibatkan seorang anggota poI.is yang viral yang kononnya mening.gal dunia selepas komplikasi vaksin C0VlD-19,.

Pengarah Kesihatan Perak Datuk Dr Ding Lay Ming bagaimanapun tampil menjelaskan bahawa, anggota balai poI.is Gerik berusia lingkungan 50-an itu, menerima dos pertama pada 13 Mac lepas dan menerima dos kedua pada pukul 9 pagi Sabtu.

"Semasa penerimaan vaksin dos pertama itu, pesa.kit tidak mengadu sebarang gej.ala, begitu juga selepas menerima vaksin dos kedua, tiada gej.ala selepas 30 minit pemerhatian," katanya dalam kenyataan di sini pada Ahad.


Beliau berkata anggota poI.is berkenaan yang mempunyai sejarah peny.akit dar.ah tinggi dan kencing manis itu mengadu sa.kit pada waktu tengah hari dan diberi rawatan awal di Hospital Gerik sebelum dipindahkan ke Unit Rawatan Jantung Hospital Taiping, kerana mengalami sa.kit jantung (MyocardiaI Infarct) dan keadaan pesa.kit kini adalah stabil.

"Orang ramai digesa supaya tidak menularkan sebarang berita yang belum sahih kerana dibimbangi menimbulkan kegusaran orang ramai," katanya.


Terdahulu, Ketua PoI.is Perak Datuk Mior Faridalathrash Wahid menafikan berita yang tular mend.akwa anggota berkenaan menin.ggal dunia selepas dimasukkan ke unit kec.emasan HospitaI Gerik itu akibat pengambilan dos kedua sunt.ikan vak.sin C0VID-19.

Kenyataan itu dimuat naik oleh pemilik akaun Facebook yang menggunakan nama Junaidah June, bersama laporan dengan menyatakan bahawa berlaku kema.tian terhadap seorang warga poI.is daerah Gerik akibat pengambilan vaksln C0VID-19.

-- BERNAMA

Post a Comment

0 Comments