Ticker

6/recent/ticker-posts

Jenama Terkenal Tuala Wanita Turunkan Iklan Selepas Dibantah Badan Agama, Cetus Pendebatan Pendapat Netizen

 


Satu jenama produk tuala wanita menarik semula iklan mereka selepas sebuah jabatan agama membantah iklan yang menumpukan motif vulva atau kemaluan wanita.


Pada Khamis (16 September), Libresse Malaysia menjelaskan tujuan mereka di sebalik kempen tersebut.


"Terima kasih banyak atas maklum balas anda yang sangat dihargai. Kami memahami kebimbangan anda dan kami telah menarik semula iklan tersebut dari pelbagai saluran.


"Bukan niat kami untuk menyinggung perasaan mana-mana wanita atau masyarakat.


"Kami sentiasa mempertahankan semua wanita dan niat kami adalah untuk menggalak semua wanita untuk menerima kewanitaan dan potensi penuh mereka," kata syarikat itu.


Libresse Malaysia menambah bahawa ia turut terlibat secara aktif dengan mereka yang bersuara menentang kempen tersebut.


Bagaimanapun, ia tidak menyatakan kepada Malaysiakini iklan yang ditarik balik itu.


Eksploitasi tubuh wanita




Pengumuman itu dibuat selepas Majlis Wanita Islam Yadim (Maya) mengeluarkan kenyataan yang mendesak Libresse Malaysia supaya menarik balik dua kempen - "V-Kebaya" dan "Know Your V".


Maya adalah sebuah majlis wanita di bawah Yadim (Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia) - iaitu sebuah yayasan kerajaan di bawah Jabatan Perdana Menteri yang ditugaskan berkenaan isu hal ehwal Islam.


Melalui kempen "V-Kebaya", jenama tersebut telah melancarkan pembalut tuala wanita edisi terhad dengan kemasan yang dihiasi dengan motif bunga dari ilham kebaya Nyonya dan vulva.


Ia dilaporkan bertujuan untuk melawan stigma berkaitan faraj dan mendorong wanita untuk berasa yakin dengan tubuh mereka.


"Know Your V" adalah sebahagian daripada kempen jangka panjang jenama tersebut untuk mendidik wanita mengenai alat kelamin mereka.

Libresse Malaysia tidak berapa lama kemudian mengeluarkan kenyataan menjelaskan tujuan mereka di sebalik kempen tersebut.


“Terima kasih banyak atas maklum balas anda yang sangat dihargai. Kami memahami kebimbangan anda dan kami telah menarik semula iklan yang tersebut dari pelbagai saluran.


“Bukan niat kami untuk menyinggung perasaan mana-mana wanita atau komuniti.


“Kami sentiasa mempertahankan semua wanita dan niat kami adalah untuk menggalakkan semua wanita untuk menerima kewanitaan dan potensi penuh mereka,” katanya.


Bagaimanapun, kenyataan yang dikeluarkan MAYA mendapat perbezaan pendapat dalam kalangan netizen.


Rata-rata mengatakan kempen berkenaan sangat penting untuk menggalakkan semua wanita mengetahui tentang keadaan serta tahap kesihatan organ dan tubuh badan mereka.


Isu ini turut mendapat perhatian pelakon Sharifah Amani yang merasakan perbincangan mengenai kesihatan vulva atau alat kemaluan wanita seharusnya diterima lebih terbuka dalam masyarakat.


“Kempen ini sangat bagus untuk menggalakkan kita menyayangi dan bercakap tentang tubuh badan kita. Sayangnya, ia telah tiada (dipadamkan).”


“Sebagai wanita, kami amat cakna tentang kebersihan dan kemiskinan haid. Kami menyokong penuh kempen yang dilakukan pihak Libresse Malaysia dalam memberi kesedaran tentang kebersihan dan kemiskinan haid terhadap wanita baik di bandar atau diluar bandar.”


“Perkara ini perlu diajar di sekolah dan di rumah kerana sebilangan wanita masih tidak tahu mengurus private part sendiri.”


“Libresse jela menggunakan gambar bermotifkan bunga untuk iklan baharu mereka. Mereka tidak pun mengunakan gambar sebenar atau lakaran Miss V wanita.”


Selain itu, ada yang menyuarakan terdapat banyak iklan berunsur lucah yang dipaparkan di papan iklan yang perlu dipersoalkan berbanding isu kempen tuala wanita itu.


Ada juga yang menyokong kenyataan MAYA dengan menyifatkan jenama tersebut dilihat sengaja menormalisasikan kelucahan.


Kempen yang diperkenalkan jenama tuala wanita terbabit, merupakan pelancaran pembalut tuala wanita edisi terhad dengan kemasan yang dihiasi dengan motif bunga dari ilham kebaya Nyonya dan vulva.


Ia dilaporkan bertujuan untuk melawan stigma berkaitan faraj dan mendorong wanita untuk berasa yakin dengan tubuh mereka.

Sumber : Berita mediacorp dan odisi

Post a Comment

0 Comments