Ticker

6/recent/ticker-posts

10 perkara yang ramai tidak tahu pasal 'hero banjir' kesayangan ramai

 


Mungkin ramai tertanya siapa pemuda ini, berikut 10 info mengenainya:


1. Azwan bekerja sebagai operator mesin memohon cuti keceemasan dari majikannya untuk ke Shah Alam bagi menyelamatkan maangsa banjir.


2. Dengan hanya berbekalkan wang sebanyak RM50, Azwan dikatakan membeli minyak untuk bot sebanyak RM20. Manakala baki RM30 digunakan untuk membeli makanan seperti roti dan air untuk mengalas perut.


3. Antara maangsa banjir yang diselamatkan Azwan ialah pasangan warga emas termasuk suami yang Iuumpuh dan seorang ibu baru bersaIin bersama bayi.



4.‘Abang Viva’ difahamkan hanya tidur dalam botnya. Namun dia terus bersemangat untuk menyelamatkan maangsa-maangsa banjir.


5. Kisah Azwan tersebar hingga ramai ingin menderma wang kepadanya. Namun dia agak keberatan mahu menerimanya dan menderma sebahagian besar wang itu kepada badan sukarelawan lain.


6. “Saya datang nak tolong dengan ikhlas tak harap apa-apa pun. Saya pun tidak minta untuk jadi viral sampai macam ini, orang masuk dalam Internet semua. Jadi sumbangan yang saya terima itu saya akan salurkan semula kepada maangsa banjir.” -Azwan.


7. Susulan peng0rbanan dan jasanya, warga maya menyifatkan pemuda itu layak menerima anugerah ketokohan.

8. Tular dengan panggilan Abang Viva, warganet mencadangkan lelaki itu diberikan penajaan kenderaan daripada Perusahaan Otomobil Kedua Sendirian Berhad (Perodua).


9. Netizen berkongsi Imam Masjid Negara menitipkan doa buat Azwan ketika khutbah solat Jumaat. “Rahmatilah hambamu yang menolong maangsa banjir walaupun ada RM50 sahaja.”


10. Tidak cukup membantu di Selangor, Azwan kini dikhabarkan sedang mengikuti misi banjir di Pahang.


Sumber : Sinar Harian

Post a Comment

0 Comments