Header Ads

Breaking

Friday, December 17, 2021

Setelah beberapa kali mencuba, kapal angkasa NASA berjaya juga sentuh matahari

 


Parker Solar Probe, yang diluncurkan oleh NASA, menjadi pesawat ruang angkasa pertama yang terbang melalui atmosfer luar Matahari. Pesawat ruang angkasa itu terbang melalui atmosfera atas Matahari 'Corona' dan mencuba medan magnet dan zarah di sana, kata Agensi Angkasa Amerika pada Selasa.

Para saintis mengatakan bahawa Parker Solar Probe mencapai prestasi pada 28 April, tetapi mereka membuat pengumuman hanya selepas analisis data mengesahkannya.



"Parker Solar Probe "menyentuh Matahari" adalah momen yang bersejarah untuk sains suria dan prestasi yang benar-benar luar biasa," kata Thomas Zurbuchen, pentadbir bersekutu untuk Direktorat Misi Sains di Ibu Pejabat NASA di Washington.


Dalam kenyataannya, NASA berkata bahawa pencapaian itu akan membantu saintis menemui maklumat kritikal mengenai matahari dan pengaruhnya terhadap sistem solar kita.


Penyelidikan sekarang berputar-putar lebih dekat ke permukaan surya, membuat penemuan di sepanjang jalan.



Siasatan Parker dilancarkan pada tahun 2018 untuk membuat pas berulang dan semakin dekat matahari. Kapal angkasa bergerak pada kelajuan yang menakjubkan lebih dari 500,000kmph untuk membolehkan masuk dengan cepat dan keluar dengan cepat untuk mengelakkan kerosakan haba.


Dalam salah satu flyby, probe telah menemukan struktur zig-zag magnetik dalam angin matahari, disebut switchback sangat dekat dengan Matahari. Setelah penyelidikan bergerak lebih dekat ke permukaan matahari, para ilmuwan dapat mengidentifikasi bahwa switchback berasal dari permukaan surya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.