Ticker

6/recent/ticker-posts

Fizo Omar Minta Netizen Ambil Pengajaran Kes Saman Fitnah Hannan Medispa

 


Pada 16 Januari lalu, Hannan Medispa memenangi kes saman fitnah di Mahkamah Sesyen Kota Bharu terhadap seorang doktor yang mendakwa pusat kecantikan itu menipu pelanggan dengan cara menggunakan produk murah.


Pengasas Hannan Medispa, Dr. Mohd. Hannan Mohd. Yusof berkata, dakwaan doktor yang juga bekas pekerjanya pada November 2019 itu tular di Facebook menyebabkan syarikat mengalami kerugian pendapatan hampir RM1 juta.


Sementara itu, memetik laporan dari portal hiburan murai, Fizo Omar yang juga merupakan sahabat baik kepada pengasas Hannan Medispa, Dr. Mohd. Hannan Mohd. Yusof berkata beliau memuji Hannan kerana sikap beraninya menegakkan kebenaran. Fizo turut meluahkan rasa kagumnya kepada Hannan kerana mengambil keputusan untuk menyalurkan wang kemenangan saman fitnah sebanyak RM1 juta tersebut kepada anak yatim dan masjid.


“Tahniah saya ucapkan kepada sahabat dan partner saya @dr_hannanyusof bukan diatas kemenangan dan sumbangannya, tapi tahniah diatas tindakan yang berani untuk mengambil tindakan undang-undang kepada mereka yang menabur fitnah di sosial media terutamanya.


Tambah Fizo lagi, orang ramai harus berwaspada dalam meninggalkan komen di sosial media supaya tidak mendatangkan fitnah.


“Sekarang ni,orang macam tak kisah dah nak komen apa, cakap apa di soc med. Mengikut akta undang-undang kita berhak untuk mengambil tindakan sekiranya komen atau kenyataan di soc media boleh menjejaskan reputasi dan menjatuhkan maruah mana-mana pihak.


“Jangan ingat bila kita komen tu,orang tak tahu dan tak kenal kita, especially yang kononnya nak menyamar guna FAKE account, teknologi sekarang canggih wak, boleh je nak tahu siapa dan kat mana”- katanya lagi.


Fizo memuji sikap Hannan yang tidak mementingkan wang kemenangan saman yang diperoleh tetapi soal maruah yang diperjuangkan.


“Respect dengan tindakan @dr_hannanyusof ni, bukan soal nak menang saman dan dapat duit ke apa, lebih kepada soal maruah dan juga mengajar mereka yang pengecut ‘tak de telor’ menggunakan soc med bukannya face to face.”- tegasnya


Fizo turut menasihati orang ramai yang gemar menggunakan akaun palsu supaya berhenti dan fokus pada diri sendiri.


“Yang  mana sibuk guna fake akaun tu, sudah-sudah lah. banyak benda lagi nak buat dalam hidup ini, lebih baik fokus untuk diri sendiri supaya lebih berjaya daripada sibuk stalk orang lain dan komen-komen macam macam dengan niat yang tak baik.”- tambahnya lagi.



Untuk rekod, mengulas mengenai kes tersebut, Dr. Hanan berkata dia pernah berbincang secara baik dengan doktor terbabit dengan meminta bayaran ganti rugi sebanyak RM200,000 namun penyelesaian terhadap kes itu gagal dicapai memaksa tindakan perundangan dibuat.


“Hantaran dikemas kini doktor itu telah dikongsi sebanyak 3,000 kali di Facebook. Walaupun beliau kemudiannya memadamkan hantaran tersebut namun kami telah menerima pelbagai kecaman atas fitnah itu. 


“Kemenangan kami dalam prosiding mahkamah membuktikan dakwaan itu tidak benar. Kami selama ini menggunakan produk berkualiti dan diluluskan Kementerian Kesihatan,” katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.


Difahamkan, sehingga hari ini, bekas pekerja Hannan Medispa yang kalah dalam kes itu masih belum menjelaskan saman sebanyak RM1 juta tersebut.


Sumber : Utusan OnIine | Murai

Post a Comment

0 Comments