Ticker

6/recent/ticker-posts

Gara-gara tak hadir sekolah, murid tahun lima retak lutut lepas didenda ketuk ketampi oleh guru

 


Melalui laporan News Strait Times, satu kes dimana seorang pelajar tahun lima dipercayai retak lutut kiri selepas didenda ‘ketuk ketampi’ oleh gurunya selepas gagal datang ke sekolah. 


Menerusi makluman ibunya, Azlina yang berusia 36 tahun, pelajar terbabit gagal datang ke sekolah kerana cirit birit dan perkara ini sudah dimaklumkan kepada guru melalui mesej dalam kumpulan Whatsapp.


Sebuah kejadian membuatkan seorang pelajar Tahun Lima di sini disyaki retak pada lutut kirinya selepas dipaksa melakukan 'ketuk ketampi' oleh gurunya sebagai bentuk hukuman.


Kejadian tersebut menyebabkan pelajar itu terkena trauma dan takut untuk kembali ke sekolah walaupun pihak sekolah sudah memohon maaf.


Ibu pelajar, yang hanya mahu dikenali sebagai Azlina, 36, berkata anaknya yang merupakan anak ke-3 dari 4 beradik itu sebelum ini pernah mengalami patah pada lutut selepas terjatuh semasa bermain bola sepak tiga bulan lalu.


Dia berkata, pemeriksaan di klinik swasta menunjukkan patah jelas. Doktor juga memberikan nasihat agar anaknya tidak melakukan aktiviti fizikal yang berat.



"Dia juga terlepas banyak kelas akibat kecederaan tersebut. Saya juga sudah memberitahu guru-guru mengenai keadaannya," katanya.


Azlina berkata, kejadian terbaru berlaku pada 8 Januari, apabila anaknya terlepas sekolah disebabkan oleh demam dan cirit-birit. Dia berkata, dia memberitahu guru-guru mengenai perkara tersebut dalam satu kumpulan WhatsApp.


Namun begitu, anaknya dan beberapa murid lain dipanggil pada hari berikutnya kerana tidak hadir ke sekolah. Mereka diminta untuk melakukan 'ketuk ketampi' sebanyak 30 kali sebagai bentuk hukuman," katanya.


Azlina berkata, anaknya yang masih mengalami pemulihan pada lututnya tidak dapat menyelesaikan ketuk ketampi dan merasa sakit.


Tuntutan itu, bagaimanapun, diabaikan oleh guru yang sebaliknya memukulnya di dada setelah menuduh anaknya berbohong.


Pada hari itu juga, pada pukul 10.3 pagi, keluarga menerima panggilan telefon dari sekolah meminta mereka untuk menjemput anak itu kerana dia mengeluh sakit pada lututnya.


Bapa Azlina pergi menjemput cucunya dan terkejut melihat anak itu dalam keadaan yang tidak baik. Dia bahkan harus membawanya ke motosikalnya.



"Malam itu, dia mengeluh sakit yang lebih besar dan saya ingin membawanya ke hospital. Namun, pihak sekolah meminta saya untuk menangguhkan lawatan itu kerana dia akan menghadapi ujian.


"Segera setelah itu, wakil dari sekolah datang untuk memohon maaf dan mengaku mereka terlalu kasar dengannya. Mereka juga memberikan sejumlah wang sebagai sumbangan," katanya.


Azlina berkata bahwa pada 22 Januari, dia membawa anaknya ke Hospital Tanah Merah. Dokter di sana mengacukannya ke Hospital Raja Perempuan Zainab II di Kota Bharu, di mana dia menjalani pembedahan," katanya.


Dia berkata meskipun insiden itu membuat anaknya traumatis, keluarga tidak ingin membuat masalah lebih besar dari itu. Namun, dia mengaku kecewa setelah mendengar desas-desus menyatakan bahwa sekolah tidak bersalah atas insiden tersebut.


Dia berkata dia akan membuat laporan polis segera mengenai insiden untuk mempersiapkan diri atas segala kemungkinan.


"Ini hanya cara untuk melindungi kepentingan kami dan tidak membuat siapa pun terlantar. Kami difahamkan bahwa guru yang bersangkutan telah dialihkan ke sekolah rendah lain di daerah itu," katanya.


Sumber : NST


Post a Comment

0 Comments