Ticker

6/recent/ticker-posts

Bukan sebab penjara tak bagi makan, ini punca sebenar kenapa berat Yassin susut mendadak

 



Muhammad Yasin Sulaiman, seorang penyanyi nasyid dan komposer, mendakwa bahawa beliau menderita penyakit tiroid selama lima bulan yang lalu semasa dipenjara, menyebabkan berat badannya merosot.


Yasin, yang berusia 48 tahun, mengesahkan bahawa beliau didiagnos dengan penyakit tiroid pada bulan November tahun lepas, yang menyebabkan berat badannya merosot sebanyak 18 kilogram.


Beliau berbicara kepada media selepas sebutan kesnya di Mahkamah Sesyen hari ini, dan menegaskan bahawa beliau tidak mahu orang ramai menganggap bahawa pihak Jabatan Penjara tidak memberikan makanan yang mencukupi atau mengabaikan kebajikan beliau disebabkan oleh perubahan dalam berat badannya.


"Seperti semua dapat lihat, saya kurus sekarang. Semasa masuk penjara dulu berat badan saya 66 kilogram dan sekarang 48 kilogram.




"Saya tidak mahu ada orang berandaian penjara tidak beri makan. Penjara banyak makanan sehingga melimpah ruah dan sebenarnya ramai saja banduan yang gemuk.


"Saya derita tiroid selama lima bulan tapi Alhamdulillah dengan bantuan dan pertolongan pihak penjara, saya mendapat ubat-ubatan serta menjalani rawatan susulan setiap bulan," katanya.


Tiroid merupakan kelenjar yang terletak di bahagian depan leher yang dapat menimbulkan pelbagai gejala, termasuk keletihan, insomnia, dan penurunan berat badan.


Yasin juga menyatakan rasa syukur dan gembiranya kerana diberikan layanan yang baik oleh pegawai penjara dan banduan yang lain.


Sementara itu, peguam Yasin, Ariff Azami Hussein, mengatakan bahawa keadaan kesihatan semasa anak guamnya akan dimasukkan ke dalam representasi keempat, yang akan difailkan tidak lama lagi. 


Walau bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa butir-butir lanjut tentang representasi tersebut tidak boleh didedahkan, tetapi tujuannya adalah untuk memohon pihak pendakwaan untuk mempertimbangkan semula dan menimbang-nimbangkan terma yang munasabah bagi kepentingan Yasin serta kepentingan awam.




"Kita (pembelaan) tidak meminta sesuatu yang luar biasa atau 'miracle' tapi yang ada asas dan boleh dibenarkan undang-undang.


"Kita tetap yakin walaupun ditolak kali ketiga, kita akan masukkan lagi yang keempat mungkin dengan sedikit perubahan terma.


"Kita tetap optimis kes ini boleh diselesaikan tanpa melalui perbicaraan kerana Yasin adalah kategori tertuduh unik kerana seorang pesakit dan boleh diberikan peluang," katanya.


Muhammad Yasin Sulaiman, penyanyi nasyid dan komposer terkenal, telah didakwa di bawah Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 kerana menggunakan dan memiliki dadah jenis kanabis. Beliau didakwa menggunakan dadah tersebut di pejabat narkotik Ibu Pejabat Daerah Petaling Jaya pada 24 Mac 2022, dan memiliki 193.7 gram kanabis serta menanam 17 pokok kanabis di kediamannya di Persiaran Surian, Damansara Indah Resort Home, PJU 3, Kota Damansara pada tarikh sama.


Pertuduhan bagi menggunakan dadah mengikut Seksyen 15(1)(a) ADB 1952 boleh dihukum dengan denda tidak lebih RM5,000 atau penjara maksimum dua tahun jika sabit kesalahan. Sementara itu, pertuduhan memiliki dadah mengikut Seksyen 6 ADB 1952 boleh dipenjara seumur hidup atau tidak kurang daripada lima tahun serta boleh disebat tidak kurang daripada 10 kali. Bagi pertuduhan menanam pokok kanabis, pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 6B(1)(a) ADB 1952 dan boleh dipenjara seumur hidup serta disebat tidak kurang daripada enam kali jika sabit kesalahan.


Kini, anak guam Yasin telah mengemukakan dokumen representasi keempat untuk memohon agar pihak pendakwaan mengkaji semula dan mempertimbangkan terma munasabah bagi kepentingan Yasin dan kepentingan awam. Tindakan selanjutnya dalam kes ini masih menunggu keputusan daripada mahkamah.


Sumber :Harian Metro

Post a Comment

0 Comments