Ticker

6/recent/ticker-posts

Koleksi 20 haiwan pelik yang pernah dijumpai di Tasik Tioman

 



Tasik Tioman dan Padang Makam adalah dua tempat yang mempunyai sejarah yang panjang di Pulau Tioman, Malaysia.


Tasik Tioman terletak di Kampung Tekek, yang merupakan pusat penginapan dan perdagangan utama di pulau ini. Tasik ini dulunya adalah bekas kawasan pembalakan sebelum diubah menjadi sebuah tasik buatan pada tahun 1994. Tasik ini kini menjadi tumpuan pelancong dan penduduk setempat yang ingin menikmati pemandangan yang indah dan udara yang segar. Tasik Tioman juga menjadi tempat kejadian pelbagai aktiviti seperti memancing, menaiki bot kelas pertama, berkelah dan berjogging.


Padang Makam, sebaliknya, terletak di Kampung Mukut di hujung timur Pulau Tioman. Tempat ini merupakan kawasan yang banyak digunakan oleh penduduk tempatan untuk mengkebumikan keluarga mereka. Padang Makam ini mempunyai sejarah yang panjang dan melambangkan sejarah kampung yang kaya. Penduduk setempat percaya bahawa padang makam ini telah digunakan selama beratus-ratus tahun dan merupakan tempat terakhir istirahat bagi ramai penduduk kampung Mukut yang telah meninggal dunia.


Kedua-dua tempat ini mempunyai makna dan pentingannya sendiri bagi penduduk setempat dan pelancong yang datang ke Pulau Tioman. Tasik Tioman dan Padang Makam adalah bukti sejarah dan kehidupan penduduk tempatan di pulau ini.





















Post a Comment

0 Comments