Ticker

6/recent/ticker-posts

(VIDEO) Arahan Dan Siren Dibunyikan Tapi Tidak Dihiraukan, Laluan AmbuIan TerhaIang Gara2 Pemandu DegiI Tak Paham Bahasa!

 


Dugaan buat si pembawa van AmbuIans bernama Azman apabila dia terpaksa berdepan dengan situasi kecem4san yang memerlukan dia bergerak laju namun ada pula kenderaan yang menghaIang jalan.


Kejadian itu juga dikatakan telah berjaya direkod oleh Azman dalam satu video rakaman dash cam.


Video rakaman yang tuIar di media sosial sejak semalam itu telah memaparkan sebuah kereta jenis Naza Forte yang telah menghaIang laluan van ambuIans yang dipandu oleh Azman dalam kejad1an itu.


Video rakaman dash cam yang dikongsikan di laman sosiaI itu telah memperlihatkan van ambuIans yang pada mulanya berada di lorong kanan terpaksa menukar laluan ke lorong tengah disebabkan jalan raya yang sesak.



Namun cubaan Azman untuk memandu van ambuIans itu dengan lebih pantas terhaIang disebabkan oleh sebuah kereta Naza yang berada dihadapannya.


Kenderaan lain yang berada di lokasi kejad1an dilihat turut memberi kerjasama dengan bergerak ketepi untuk memberikan laluan kepada Azman, namun kereta Naza itu bagaimanapun langsung tidak berganjak walaupun lampu dan siren sudah dibunyikan oleh Azman.


Lebih dasyat, apabila kereta Naza itu dilihat terus kekal berada di laluannya meskipun Azman telah berulang kali menyebut no plat kereta itu supaya beralih ke kiri bagi membuka Laluan.


Mengulas lanjut mengenai ins1den itu, Azman berkata, kejadian itu telah berlaku semalam, 10 Mac 2021 di Lebuhraya Persekutuan, sewaktu dia sedang dalam perjalanan ke sebuah h0spital yang terletak di ibu negara.



Menurut Azman, dia sangat berharap supaya orang ramai lebih peka dan memberi ihsan terutama kepada pasukan frontIiner yang sedang bertugas dan lebih menyed1hkan apabila masaIah ini dikatakan sering kali terjadi kepada mereka.


Kami bukan suka-suka gunakan siren dan beacon (lampu mata arah). Kami ada pesa.kit didalamnya.


Ini masalah yang kami, pemandu ambuIans sentiasa hadapi. – Kata Azman.


Semoga lepas ni masyarakat kita akan lebih peka dan boleh beri kerjasama, lebih-lebih lagi bila berhadapan dengan situasi yang macam ni.


VlDEO:



Kredit: Azman Roy, OM via imediaviral.com

Post a Comment

0 Comments