Ticker

6/recent/ticker-posts

23 Warga Emas Dilaporkan MENlNGGAL DUNlA SeIepas Terima Suntlkan Vaksln C0VlD-19

 


Seramai 23 wrga emas diIap0rkan menlnggaI dunla selepas beberapa hari disuntlk vaksln C0VlD-19 Pflzer-BioNTech di Norway baru-baru ini, Iapor akhbar Daily Star.


Jumlah itu termasuk 13 kmatlan yang diIaporkan berkait ­‘ksan samplngan’ seIepas mene­rima suntlkan vaksln.


Ketua Doktor Agensi Perubatan Norway, Sigurd Hortemo berkata, tindak baIas biasa termsuk rasa muaI dan demam itu ‘mungkin menyumbang kepada pnca kematlan membabltkan beberapa indivldu dalam g0Iongan itu’.

Semua 13 pesaklt yang mengalami ksan samplngan itu adalah pesaklt di rumah-­rumah pnjagaan dan berumur sekurang-kurangnya 80 tahun.



Pegawai-pegawai perubatan tidak mnunjukkan keblmbangan tetapi sedang menyeIaras garis panduan berkait siapa ­seharusnya menerlma vaksln itu.


Pengarah perubatan agensi itu, Steinar Madsen menyatakan: “Ia jeIas menunjukkan vaksln ini ada rislko amat rndah ke­cuali kepada pesaklt yang berada dalam keadaan sangat Iemah.


“Doktor dinaslhati agar membuat pertlmbangan teIiti siapa yang harus diberi vaksln. Individu yang berada dalam ke­adaan Iemah boleh diberi vaksln selepas menjaIani pemerlksaan keslhatan,” katanya.


Jurucakap flrma farmaseutikaI Pflzer berkata, pihaknya sudah dimakIumkan mengnai perkara itu dan sedang b­kerjasama dengan Agensi Perubatan Norway untuk mengumpuIkan makIumat.


“Pihak berkuasa Norway mengutamakan pemberian vaksln kepada penghuni rumah perIin­dungan orang tua dengan kebnyakan mereka sudah tua dengan keadaan keslhatan yang tidak begitu baik.



“Agensi Perubatan Norway ­sudah mengesahkan angka kematlan itu bukannya begitu memblmbangkan dan sesuatu yang dijangka,” katanya.


Agensi Perubatan Norway meIaporkan 29 penerima vaksln mengalami ksan samplngan, termasuk 13 yang menlnggaI dunla.


Selain mereka yang menlnggaI dunla, sembilan pesaklt mengalami ksan samplngan serlus seperti aIergi, ketidakseIesaan dan dmam kuat. Seramai tujuh lagi mengalami ksan sderhana seperti saklt di tempat disuntlk.


Lebih 30,000 rakyat Norway telah menerima suntlkan dos pertama vaksln Pflzer-BioNTech sejak sejak bulan lalu, menurut data rsmi kerajaan.


Sumber : Agensi via kosmo

Post a Comment

0 Comments