Ticker

6/recent/ticker-posts

Gugurnya seorang wira, Doktor rawat PESAKlT C0VID-19 meninggaI dunia akibat keletihan, gambar terakhir sempat dirakam memang nampak sangat letih

 


Seorang petugas barisan hadapan meninggaI dunia selepas beberapa hari dirawat di hospital selepas pengsan ketika bertugas meIawan C0vid-19.


Berdasarkan satu perkongsian oleh Skuad Pengurusan J3nazah Malaysia (SPJM), Allahyarham Dr Ali Noor Hassan yang juga ahli skuad tersebut meninggaI dunia akibat keIetihan.


“Sebelum meninggaI dunia, rakannya sempat merakamkan gambar terakhir beliau yang sangat keletihan.


“Beliau jatvh saklt kerana beban kerja terlalu penat dan letih, selain kekurangan masa untuk beristirehat setelah bertugas di barisan hadapan Kementerian Kesihatan menangani C0vid-19. Beliau tertidur ketika bertugas dan pengs4n,” katanya dalam satu hantaran dalam laman Facebook miliknya.


Menurut SPRM lagi, selain bertugas sebagai doktor perubatan, Allahyarham juga aktif dalam kerja-kerja dakwah dan pernah menyertai perhimpunan Jemaah Tabligh di Beaufort, Sabah.


“Setiap kali Ijtimak besar jemaah tabligh di Sabah, Dr Ali akan datang dari Selangor berkhidmat secara sukarela sebagai petugas perubatan bagi peserta ijtimak.


“Sekali lagi SPJM kehilangan seorang ahli yang begitu komited berkhidmat untuk ummah selepas pemergian Pengerusi SPJM Kedah, Allahyarham Habibullah pada Jumaat lepas.


“Semoga Allah SWT menerima segala amal kebajikan beliau dan mengampuni segala d0sanya yang lampau. Salam takziah buat ahli keluarganya,” ujarnya.-MT


Kes positif C0vid-19 dijangka menurun dua minggu lagi


Kuala Lumpur: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjangkakan kes baharu positif C0vid-19 akan menurun dalam tempoh dua minggu lagi.


Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kes positif C0vid-19 meningkat ketika ini disebabkan jangkltan dalam tempoh dua minggu sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 2.0 dilaksanakan.


Katanya, kadar kebolehjangkltan atau R naught (RO) kini adalah 1.2 dan jangkaan kes menurun selepas RO menurun kepada 1.1.


“Kalau lihat unjuran kita jangka minggu ketiga Februari akan mendapat k3s harian sebanyak 5,000 kes manakala minggu ketiga Mac 8,000 k3s.



“K3s laporkan hari ini kerana lendesahan vlrus dalam tempoh 14 hari. Impak PKP kali ini akan dilihat dalam tempoh dua minggu kes penurunan kes,” katanya dalam sidang media harian C0vid-19 di Putrajaya, hari ini.


Beliau berkata, KKM juga akan membuat penilaian lanjut sama ada PKP 2.0 akan dilanjutkan lagi selepas tempoh dua minggu tamat 26 Januari ini.


Katanya, sektor ekonomi yang dibuka dalam PKP 2.0 juga akan dinilai agar seimbang dan berkemungkinan ia lebih ketat berbanding sebelum ini.


Sumber Hmetro via e-kesah

Post a Comment

0 Comments