Ticker

6/recent/ticker-posts

Lelaki botak sila berhati-hati, anda kini jadi sasaran pengamal ilmu hitam!

 


Walaupun tajuk kedengaran meny3ramkan, tapi kita masih selamat kerana ia tidak berlaku di negara kita. Kalau tidak, mungkin abang-abang botak dah bersembunyi di dalam bilik.


 Menurut sumber, mereka yang berkepala botak ini bukan sekadar dicari di sebuah negara di benua Afrika, tetapi turut dibunh dek kerana percaya dengan keperc4yaan amalan ilmu hitam tok dukun di sana.


Sekitar tahun 2019, dilaporkan sekurang-kurangnya lima lelaki meninggal dibvnvh di Mozambique berpunca daripada kepercayaan ilmu hitam. Menerusi siasatan pihak polis di sana, mereka mendapati kelima-lima lelaki ini mempunyai satu persamaan, iaitu berkepala botak. 


Jadi buat anda yang berkepala botak, mungkin anda dalam bahya sekiranya melawat ke negara Mozambique.


Jadi persoalannya, kenapa mereka yang berkepala botak diburu di negara tersebut? Menurut kepercayaan pawang-pawang di sana, mereka mempercayai kepala lelaki yang botak mengandungi emas. 


Bagaimanapun, ada juga ura-ura mengatakan kepercayaan itu sengaja diciptakan oleh pawang-pawang di sana bagi memudahkan kerja mereka mendapatkan kepala manusia untuk upacara ilmu hitam tertentu. Kepa1a manusia dan anggota badan yang lain dikatakan boleh digunakan untuk mendatangkan hasil kekayaan kepada pelanggannya.


Kepercayaan Tahyul Yang Melmpau

Kepercayaan di negara Mozambique dilihat agak melmpau kerana mengakibatkan ny4wa mereka yang tidak berd0sa mel4yang. Ia dilihat sebagai satu kepercayaan hanya untuk tujuan peribadi sahaja. Yang peliknya, ada juga pelanggan-pelanggan kepada pawang tersebut yang mempercayainya dan dengan rela diri mem3nggal kepala lelaki botak. 

Memang masyarakat di sana juga dikatakan mempercayai lelaki yang botak mempunyai harta yang banyak.


Sejak bulan Jun 2019, pihak polis Mozambique telah memberi am4ran kepada para lelaki yang ingin membotakkan kepala mereka. Agak tidak adil juga buat masyarakat di sana sebab tak boleh nak buat fesyen rambut yang mereka inginkan. 


Tapi itulah keadaan masyarakat di sana yang mana masih ada sesetengah mempercayai kepercayaan k4rut itu sehingga sanggup membnvh. 


Bagi kita, walaupun ia kedengaran karut, tetapi lelaki botak di Mozambique tetap hidup dalam ket4kutan. Mereka t4kut untuk mendedahkan kepala botak mereka sehingga ada yang hanya duduk di rumah. 

Di negara kita pula, bernasib baik tidak ada kepercayaan karut sebegini. Nak cvkur kepala botak licin untuk tujuan amal pun boleh.

penafian : Gambar yang digunakan hanyalah untuk tujuan illustrasi semata-mata

Sumber : KoolFM


Post a Comment

0 Comments