Ticker

6/recent/ticker-posts

Serpihan Roket China Dijangka Terhempas Ke Bumi Pada Hujung Minggu Ini Selepas Ianya Gagal Dikawal

 


Sejak dari semalam kecoh apabila beberapa portal berita antarabangsa melaporkan satu serpihan angkasa lepas bersaiz besar dengan berat mencecah sehingga beberapa tan diramal terhempas ke Bumi pada hujung minggu ini.


Serpihan itu adalah sebahagian daripada roket Long March 5B milik China yang baru-baru ini melancarkan modul pertama stesen angkasa lepasnya yang sepatutnya sudah melakukan pendaratan di Bumi.


Bagaimanapun, pegawai agensi angkasa lepas China dikatakan hilang kawalan terhadap roket tersebut.


Beberapa pakar negara Barat bimbang serpihan kapal angkasa itu boleh jatuh di kawasan penempatan penduduk.


Namun, menurut Agensi Angkasa Lepas Amerika Syarikat (AS), serpihan roket itu difahamkan seberat 21 tan berukuran 30 meter secara kasar dijangka akan terhempas di Lautan Pasifik berdekatan garisan Khatulistiwa selepas melalui kawasan bandar di timur AS.


Garisan orbit itu meliputi sebilangan besar kawasan dari New Zealand hingga ke kepulauan Newfoundland.


Manakala Jabatan Pertahanan AS pula menjangka roket itu akan terhempas ke bumi Sabtu ini walaupun tidak dapat ditentukan dengan tepat lokasi dan masa ia akan ja.tuh.


Berdasarkan pengesan satelit, roket itu bergerak pada kelajuan lebih 6.43 kilometer per saat.


Terdahulu, insi.den sebegini juga pernah berlaku kira-kira setahun selepas sebuah roket, juga milik China terhempas ke Bumi.


Roket itu jatuh ke dalam Lautan Atlantik namun, beberapa serpihannya dilaporkan menjunam ke negara Cote D’Ivoire di rantau Afrika Barat.


Sementara itu, White House menggesa ‘tingkah laku angkasa lepas yang bertanggungjawab’ terhadap roket China yang berada di luar kawalan serta dijangka terhempas ke bumi, hujung minggu ini.


Setiausaha Akhbar White House, Jen Psaki berkata, AS komited menangani ri.siko peningkatan kesesakan akibat serpihan dan aktiviti yang semakin meningkat di ruang angkasa lepas.



Jelasnya, pihaknya mahu bekerjasama dengan masyarakat antarabangsa bagi mempromosikan kepemimpinan dan tingkah laku angkasa lepas yang bertanggungjawab.


Anda boleh rujuk ‘live rocket tracking’ di sini untuk melihat pergerakan terkini serpihan roket tersebut.


Semoga negara kita dan seluruh dunia dijauhkan daripada sebarang perkara yang tidak diingini.


Sumber: Utusan

Post a Comment

0 Comments