Ticker

6/recent/ticker-posts

Pelawak terkenal berusia 40-an yang juga bekas naib juara maharaja lawak mega ditahan selepas disyaki terbabit pemerdagangan manusia

 


Hari ini dunia hiburan dikejutkan dengan penahanan seorang pelawak terkenal selepas disyaki terbabit dalam kegiatan pemerdaagangan orang bagi tujuan eksploiitasi seeks, dalam serrbuan di sebuah hotel di sini, kelmarin.


Ketua Polis Daerah Kuala Pilah, Superintendan Amran Mohd Ghani berkata, dalam serrbuan kira-kira jam 10 pagi itu, polis turut menyelamatkan seorang wanita daripada menjadi maangsa pemerdaagangan.


Katanya, lelaki berusia 40-an itu ditaahan dalam serbuan Ops Pintas oleh Bahagian Siiasatan Jeenayah (JSJ) Ibu Pejabat Daerah (IPD) Kuala Pilah selepas melakukan risiikan.


"Menerusi Ops Pintas, kami menaahan seorang lelaki dan menyelamatkan seorang wanita berketurunan Melanau daripada menjadi maangsa pemerdaagangan.



"Siasatan dijalankan mengikut Seeksyen Akta Antipemerdaagangan Orang dan AntipenyeI0dupan Migran (ATIPSOM) 2007 yang memperuntukkan hukuuman penjaara tempoh tidak melebihi 15 tahun dan boleh dikenakan denda," katanya ketika dihubungi, hari ini.


Amran berkata, turut dirampas dalam seerbuan itu adalah sebuah kereta jenis Perodua Axia, beberapa bungkusan ko0ndom, sejumlah wang tunai dan empat telefon bimbit.



"Suspek direman selama empat hari manakala mangsa yang diselamatkan mendapat perintah perlindungan sementara dan ditempatkan di sebuah rumah perlindungan di Johor.


"Pelawak terbabit juga dikenakan kompaun bagi kesalahan rentas negeri tanpa kebenaran mengikut Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakiit Berjangkiit (Langkah - Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkiitan) ( Pelan Pemulihan Negara) 2021.


"Siasatan lanjut berkaitan kes ini diteruskan bagi mengenal pasti rangkaian kegiatan pemerdagangan orang ini," katanya.

Sumber : Berita Harian

Post a Comment

0 Comments