Ticker

6/recent/ticker-posts

Kacau betullah khemah sewa ni, kami nak santai bersama keluarga pun kena 'haIau', rungut pengunjung pantai Port Dickson

 


Cuti sekolah serta cuti Tahun Baharu China menyaksikan pantai peranginan di sini terus menjadi tumpuan pengunjung dari dalam dan luar negara.


Bagaimanapun, tinjauan di Pantai Teluk Kemang mendapati ramai pengunjung rimas apabila kawasan pantai popular itu dipenuhi khemah peniaga untuk disewakan.


Pengunjung, Johar Ahmad, 38, yang datang daripada Kuantan, Pahang, berkata dia terkejut apabila pantai itu seolah-olah hilang 'seri' dan khemah peniaga itu menutup pemandangan indah yang diimpikan.


"Ramai pengunjung datang ke sini mahu bersantai bersama keluarga, bentang tikar sambil letak makanan dan dapat lihat anak mandi laut di depan mata.



"Tetapi kali ini kami tak dapat berbuat demikian kerana sepanjang kawasan pantai dipenuhi khemah sewa.



"Bukan semua orang mampu sewa khemah dan kami pun paling lama hanya dua jam mandi laut, tetapi pemandangan cantik hilang dan lebih parah kami tak nampak anak yang sedang mandi kerana terlindung daripada pandangan," kata bapa kepada lima anak berusia antara tiga hingga 15 tahun itu.


Pengunjung dari Kuala Lumpur, Aisyah Hashim, 31, berkata keceriaan pantai Port Dickson hilang dan lebih kepada unsur 'cari makan' pengusaha khemah.


"Kami sampai awal pagi dan sudah bentang tikar di kawasan agak strategik untuk mandi laut sambil menikmati keindahan panorama, tetapi mereka menyuruh kami berpindah ke lokasi lain kerana ia tempat mereka pasang khemah.


"Memang kami geram kerana sepatutnya mereka tunggu kami balik dahulu bukannya mengarahkan kami pindah sesuka hati. Mereka tidak menghiraukan dan memasang khemah di depan lokasi kami sedang bersantai," katanya.


Sementara itu, pengunjung dari Putrajaya, Nuratiqah Sulaiman, 24, berkata dia lebih selesa menyewa khemah dan meja untuk bersantai di laut.


"Saya sekeluarga tidak hadapi masalah ini kerana setiap kali datang ke Port Dickson memang kami selesa sewa khemah lengkap dengan kerusi atau meja dan anak boleh mandi sepuasnya.



"Bagi saya isunya bukan khemah sewa, tetapi pilihan lokasi. Kalau tak mahu sewa khemah, mereka boleh pergi ke lokasi lain kerana bukan semua tempat ada menyediakan sewa khemah," katanya.


Sementara itu, Yang Dipertua Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD), Mohd Zamri Mohd Esa berkata, pengunjung memang ramai sempena cuti sekolah dan perayaan Tahun Baharu Cina ini.


"Cuti panjang ini menyebabkan peningkatan kehadiran pengunjung di Pantai Teluk Kemang dan anggota penguat kuasa MPPD ditempatkan di Pantai Teluk Kemang untuk memantau keadaan ini sejak November lalu.


"Keputusan untuk membenarkan peniaga khemah menjalankan perniagaan khemah sekiranya terdapat permintaan daripada pengunjung masih kekal.


"Perkara ini senantiasa dalam pemantauan MPPD dan dijangkakan keadaan akan kembali seperti biasa apabila cuti sekolah dan Tahun Baharu Cina berakhir pada minggu ini," katanya.

Sumber : Harian Metro

Post a Comment

0 Comments